4 Rivers Floating Lodge – Bo i luksuriøst safaritelt på Tatai River i Cambodja

4 River floating Lodge i Cambodja

En lørdag eftermiddag stod vi i vejgrøften i en øde junglelandsby i Cambodja. Udover junglen var det eneste vi kunne få øje på et par hytter og et faldefærdigt skur, der fungerede som lokal restaurant, hvor et par lokale cambodjanere spiste frokost og spillede kort. Vi havde lige overstået en fire timers bustur hvor sæderne var ved at falde af, den halvhjertede aircondition var på overarbejde og TV’et viste en cambodjansk udgave af cirkusrevyen uden undertekster. Buschaufføren havde overbevist os om, at denne landsby var præcis det rette sted at stå af, så vi krydsede fingre for at han havde ret og stod af bussen.

Formålet med busturen var et ophold på ’4 Rivers Floating Lodge’. Ifølge billederne og anmeldelserne skulle lodgen være en helt unik oplevelse, så vi havde bestilt et fem dages ophold. Men mens vi stod der, alene i den lille landsby i en fjern afkrog af junglen, havde vi svært ved at forestille os de luksusiøse omgivelser, som vi et par timer senere skulle komme til at befinde os i.

Pludselig kom en gammel varevogn kørende og samlede os op. To hvide fyre med to store kufferter var næppe svære at spotte, som vi stod der og blomstrede midt i ingenting. Vi kørte kun i få minutter til en flodbred i nærheden, hvor en longboat kom og hentede os.

Vi skulle nu sejle ned langs Tatai River i lidt over en time, indtil vi ville nå 4 Rivers Floating Lodge. Vi sejlede forbi flere flotte vandfald og nød den uspolerede natur i junglen. Vi sejlede også forbi nogle af de lokale stammefolk som fortsat bor i junglen, og vi vinkede til nogle glade børn der badede i floden. De lokale tog sig åbenbart ikke af det faktum, at der skulle være krokodiller i vandet. Vi spottede da heller ingen krokodiller på vores tur, men vi stiftede dog nært bekendtskab med en slange (mere om det senere).

Ankomst til 4 Rivers Floating Lodge

Efter lidt over en times sejllas ankom vi til lodgen. Den er beliggende midt på floden på en række flydende, sammensatte tømmerflåder. Det første vi lå mærke til var 12 safaritelte på hver sin tømmerflåde og med egen terrasse, badebro og kajak. Vi blev med det samme budt på en våd klud og lidt at drikke. Stedet bliver drevet af en pensioneret englænder der bød os velkommen og fortalte lidt om facilitetterne på lodgen. Det var forholdsvist enkelt, for der var ikke så meget andet end vores safaritelt, en restaurant og et lille bibliotek med bøger og forskellige spil. Jacob spurgte om der var en adgangskode til lodgens wifi, men englænderen grinte af ham og henviste til at aberne i junglen næppe ville misbruge internettet, selvom der ikke var en kode – svaret var altså nej. Han fortalte også at vi kunne bade i floden, da saltvand og ferskvand mødes lige ved lodgen, hvorfor krokodiller, parasitter og andre dyr ikke kan lide at være i vandet hvor vi befandt os. Turde vi nu også stole på det? Jacob turde åbenbart og hoppede en tur i floden, mens jeg selv sprang over og nød udsigten fra vores terrasse.

Vores telt indeholdte et soveområde med stor dobbeltseng, et fjernsyn, to lækre lænestole og en minibar. Ved siden af soveområdet var badeværelset indrettet med både toilet, badekar og håndvask. Helt utroligt luksuriøst med tanke på at vi befandt os midt i junglen på en tømmerflåde.

Aftensmad i selskab med ildfluer og hornbiller

Om aftenen gik vi fra vores telt til restauranten langs den flydende gangbro, som ligger rundt på hele lodgen. Det er svært at komme i land i området, fordi vegetationen er så tæt i junglen – det meste foregår derfor til vands. Vi fik anvist et bord, og ret hurtigt begyndte vi at se en masse ildfluer langs floden. Tænk at sidde på en restaurant midt i junglen og se på ildfluer, samtidig med at få serveret kongerejer og drikke en god flaske vin.

Senere på aftenen hørte vi pludselig nogle store ’bump’ ind mod en lanterne i nærheden af restauranten. Vi opdagede at lyden skyldes hornbiller, som fløj mod lamperne for at komme tæt på lyset. Hold k**t hvor er de store sådan nogle biller.

På restauranten fik vi altid rigtig god mad, og man kunne vælge mellem 2-3 forskellige retter både til forret, hovedret og dessert. Jeg fik tilfredsstillet mit behov for asiasiske madoplevelser, mens Jacob typisk valgte de lidt mere vestlige indslag uden ris, som også fandtes på menuen.

Vandfald, kajak i junglen og besøg i en lokal landsby

Lodgen tilbyder et par forskellige udflugter. Vi valgte bl.a. at sejle til et lokalt vandfald og besøge en lokal flodlandsby. En del af overskuddet fra lodgen bliver doneret til landsbyen, og lodgen har fx hjulpet landsbyen med at bygge en skole og en brønd. Desuden har man igangsat et projekt som skal mindske plastikaffald i landsbyen – affald, som desværre ofte havner i floden.

Vi sejlede en kort tur og nåede hurtigt frem til vandfaldet. Vores guide mente at man sagtes kunne klatre op langs vandfaldet og bade i floden, deroppe hvor vandet gled ud over kanten. Jacob sprang hurtigt i vandet sammen med guiden, men blev overrasket over strømmen og endte faretruende tæt på vandfaldets kant. Han fik heldigvis fat i en klippe tæt på nedfaldet, hvor han samlede krafter et par minutter inden han kunne svømme tilbage til flodbredden.

To dage senere tog vi på endnu en udflugt med lodgen. Vi startede med at kajakke i de små bifloder mellem mangrovetræerne. Jacob og jeg delte en kajak og sejlede bagerst i gruppen, som bestod af fem kajakker i alt. For enden af en af bifloderne skulle vi vende kajakken, og lige over vores hoveder opdagede vi en enorm pytonslange – den var rullet sammen om en gren og så ud til at sove tungt, og vi gætter på den har været 3-4 meter lang. Da slangen så ud til at sove, var vi i situationen mere fascinerede end bange, og vi blev liggende lige under slangen for at observere den og suge oplevelsen til os. Men hurtig gik der panik i vores guide, som kun ganske få gange før havde set sådan en slange. På ordre fra guiden måtte vi padle væk fra den fascinerende oplevelse. Vi havde ikke kameraet med i kajakken, så vi havde desværre ikke mulighed for at tage et billede af slangen.

4 River Floating Lodge - Safaritelt

Efterfølgende besøgte vi en landsby og en lokal skole, hvor en lokal beboer og en masse børn viste os rundt. Som de fleste andre steder i Cambodja boede der også en del herreløse hunde i landsbyen, som havde mere eller mindre hårde vilkår. Der flød desuden en masse plastik i vandet omkring landsbyen. Vores guide fortalte om et projekt, som lodgen finansierede, om opsamling af plastisk og genanvendelse af affaldet. Det er et stort problem i landsbyen, ligesom det er tilfældet mange andre fattige steder i verden, at få samlet og bortanskaffet affaldet. På disse kanter bliver der næppe hentet skrald en gang om ugen, som vi er vant til i Danmark.

Lodgen har betalt for en løsning, hvor der én gang om måneden kommer en ’skraldevogn’ og henter affald i landsbyen. Det er næppe nok, for mentaliteten blandt lokalbefolkningen skal også ændres, så de ikke bare smider affaldet i vandet. Rom blev ikke bygget på én dag, og små ændringer gør også en forskel på den lange bane.

Vi købte et par store krabber som landsbyens fiskere havde fanget. Vi fik kokkene på lodgen til at tilberede dem for os, og vi fik derfor serveret krabbe til aftensmad. Vi spiste sammen med resten af gruppen fra udflugten, og vi hyggede os til langt ud på aftenen.

Vil vi komme igen?

Lodgen var en helt unik oplevelse i sig selv, for hvor ofte får man mulighed for at bo i junglen på en tømmerflåde i et luksus safaritelt, omgivet af ildfluer, hornbiller, aber og andre eksotiske dyr? Vi havde endda eget soldæk og kajak. Vi kan varmt anbefale stedet!

Hvordan vi bookede opholdet

Opholdet på lodgen havde vi reserveret hjemmefra via hotels.com (se hotellet ved at trykke på linket). Hotellet er småt og har kun 12 safaritelte, som hurtigt kan blive udsolgt – book derfor i god tid.

Vi bestilte bussen dagen før afgang via vores hotel i Phnom Penh, hvorfra vi tog mod junglen. Vi gav omkring 6 dollars for busbilletten, så det er ganske billigt. I kan læse mere om muligheden for transport til Koh Kong her.

Udflugterne aftalte vi først på lodgen.