Aktiv ferie i Vejle

|Reklame i samarbejde med VisitVejle|

Vi har ofte rejst væk fra Danmark for at få en aktiv ferie, som mange gange har stået på vandring i nationalparker rundt omkring i verden. Da VisitVejle inviterede os til Vejle for at holde en aktiv ferie, var vi ikke forberedte på, at vi ville få en af de bedste ferier i Danmark vi nogensinde har haft.

Latinerkvarteret og havneområdet i Vejle

Vi ankom til byen tidligt om formiddagen og bevægede os gennem gågaden for at få et indtryk af Vejle centrum. Vi kom bl.a. forbi Latinerkvarteret, som ligger i Vejle bymidte og er smukt dekoreret med farverige paraplyer. Området er utroligt hyggeligt med massere af lækre spisesteder og specialbutikker, og om sommeren er der ofte livemusik på den lille intime scene.

Paraply gaden i Vejles Latinerkvarter

Tæt på centrum ligger Vejles havneområde. Området er blevet udviklet meget de seneste år med imponerende arkitektur og flotte arkitekttegnede lejligheder samt et par lækre spisesteder med udsigt til Vejlefjordbroen og de mange sejlbåde i havnen. Det er også på havnen at man kan opleve både ”Bølgen” og ”Fjordenhus”, som har gjort Vejle verdenskendt for sin arkitektur.

Der er massere af unikke oplevelser i Danmark og ude i den store verden, som bare må opleves. Se hvor vores næste rejser går hen her

Om sommeren har man i Vejle de sidste par år kunne opleve udstillingen Floating Art, som består af forskellige kunstinstallationer ude i vandet. En god mulighed for at gå en tur rundt i området og opleve havnen fra en anden vinkel.

På havnen ligger restaurant Remouladen, hvor vi spiste en virkelig lækker frokost. Når man kan få serveret fiskefilet med hjemmerørt remoulade og håndpillede rejer og et glas kold hvidvin, mens man nyder udsigten til havnen og Vejlefjordbroen, så bliver det ikke meget bedre! Snyd ikke dig selv for et besøg på Remouladen, det kan klart anbefales, specielt når vejret er godt og det er muligt at nyde maden på den lækre tagterrasse.

Vejle Ådal – en unik naturoplevelse

Ikke langt fra Vejle centrum ligger Vejle Ådal, et stort naturområde med gode muligheder for at vandre eller cykle nogle vandvittigt naturskønne ruter. Vejle er kendt for sit smukke, bakkede landskab, og det er nok også derfor at Tour de France kommer til byen i 2021.

Vi elsker naturoplevelser og har derfor ofte besøgt amerikanske nationalparker, hvor vi har fået mange kilometer i benene. Læs om vores oplevelser her

Vi parkerede bilen ved Vingsted Mølle (hvor der, lidt skuffende, ikke er nogen mølle til trods for navnet), og vi fik skiftet til lidt mere afslappede tøj, inden vi bevæge os ud i naturen ved Vejle Ådal. Der er mange forskellige vandreruter i området, lige fra korte ruter til de længere som tager hele dagen. Vi valgte en rute derimellem på ca. 12 km.

Naturen i Vejle Ådal

Fra de første skridt væk fra vejen blev vi mødt af et fantastisk syn. Vi indrømmer gerne, at vi ikke havde så store forventninger, fordi vi ikke kan undgå at sammenligne med tidligere vandreture rundt omkring i verden, og selvom Danmark har smuk natur, kan det fx være svært at hamle op med de amerikanske nationalparker eller vulkanlandskabet på Azorerne.

Vejle Ådal byder på fantastiske naturoplevelser, og der er flere afmærkede cykel- og vandreruter. Området kaldes Danmarks naturpark og byder på naturhistoriske højdepunkter som fx Ravningbroen fra Vikingetiden. I 2009 blev området en del af Danmarks Naturkanon. Vejle kommune er også i gang med at undersøge muligheden for, at området kan blive dansk nationalpark.

Vi blev dog klogere. Vejle Ådal byder på naturoplevelser, som vi aldrig havde forestillet os at finde i Danmark, med blomsterenge så langt øjet rækker og vider af træer i det bakkede landskab, som fik os til at mindes de smukke svenske skove. Vi så også mange dyr som fx ørne, tusindvis af små nyklækkede frøer og en ilder. Og til vores overraskelse kom vi også forbi en lille vingård og Ravningbroen, som er en gammel vikingebro fra år 980, hvor Harald Blåtand regerede Danmark. Du kan læse mere om broen og den lille udstilling, som er tilknyttet, her.

Lille vingård ved Vejle Ådal

Overnatning i shelter med jernalderbyen i baghaven

Efter en sublim vandretur skulle vi igen kaste os ud i en ny oplevelse – nemlig at sove i shelter. Vi elsker at rejse og har overnattet på mange måder, men shelter havde vi endnu ikke prøvet.

Vi har tidligere boet på en flod-lodge i Cambodjas jungle, på Emirates Palace i Abu Dhabi og nydt Danmark på Hindsgavl Slot. Du kan læse mere om vores unikke hotelophold rundt omkring i verden her

Vejle tilbyder flere muligheder for at sove i shelter. Vores shelter ved Vingsted Mølle lå dejligt praktisk i forhold til vandreturen, som vi netop havde været ude på. Tæt på shelteret kan man parkere bilen, og der er fine toiletfaciliteter, så vi slap for at grave huller i naturen. Skulle du vælge et shelter uden toiletfaciliteter på din næste sheltertur, kan du med fordel fordybe dig i Samvirkes artikel ”Sådan skider du i skoven”

Vores shelter ved Vingsted Mølle

Vi fik redt sengen op med vores medbragte underlag og soveposer. Derefter dækkede vi op til lidt tapas i det fri. Og én ting er sikkert – det er fantastisk at side med Vejle å som nabo og nyde god aftensmad i den danske natur.

Tapas ved Vejle Å lige ved vores shelter

Lige i nærheden af shelteret ligger Vingsted Jernaldermiljø. Efter maden gik vi derfor en hyggelig aftentur ned til området, hvor vi både fik klappet et par geder og nydt solnedgangen ved Vingsted Sø. Godt trætte lagde vi os derefter til rette i vores shelter.

Om det skyldtes en hel dag i naturen eller vores nyindkøbte soveposer kan vi ikke svare på, men vi sov overraskende dejligt, og det bliver bestemt ikke sidste gang vi sover i shelter. Vi vil dog gerne dele en enkelt erfaring – husk ørepropper, for selvom fuglekvidren er hyggeligt, så tager fulgene alligevel lidt af fornøjelsen klokken fem om morgenen.

Du kan læse mere om udeliv i Vejle og bestille et shelter her.

Egtvedpigen

Egtvedpigen er danmarkshistorie, som de fleste af os har hørt om i folkeskolen. Hun stammer tilbage fra år 1.370 f.Kr. og blev begravet i en egekiste under en gravhøj i bronzealderen. Da man fandt kisten var pigens hår, hjerne, tænder, hudrester og personlige ejendele bevaret, på grund af det særlige miljø, som dannes under en gravhøj. Egtvedpigen er et af verdens bedst bevarede mennesker, og har derfor lært os en masse om hvordan mennesker så ud og levede dengang for 3.400 år siden.

Gravhøjen ligger lidt udenfor Vejle. Du kan finde gravhøjens adresse her.

Bindeballe Købmandsgård – Danmarks største af sin slags

Ikke langt fra Egtvedpigens gravhøj ligger Bindeballe Købmandsgård. Det er Danmarks største af sin slags, og har ligget samme sted siden 1897. De nuværende ejere har lavet en kombination af købmandsbutik og museum, så man i butikken kan gå rundt og se på gamle kasseapparater, reklameskilte og smøgreklamer. Er man oppe i årene kan man måske kende nogle af varerne fra sin barndom, mens vi andre kan lære lidt om hvordan tingene foregik dengang.

Hyggelig dag i Vejle Centrum

Efter at have besøgt Egtvedpigen og Bindeballe Købmandsgård kørte vi i bil mod Vejle centrum. Egentlig skulle vi have været ude at cykle en længere rute, som forventes at blive en del af Tour de France-ruten i 2021 (ruten er dog ikke lagt endeligt fast endnu). Desværre var vejret ikke med os, så vi valgte at lade cyklen stå og tage mod centrum for at tjekke ind på Best Western hotel. Hotellet ligger perfekt og gør det nemt at komme rundt i byen på gåben, og vi fik brugt et par timer på at shoppe og drukket en kop kaffe, inden vi skulle ud og spise om aftenen.

Gin bar på Best Western hotellet i Vejle centrum

Vejle er kommet på landkortet når der tales gourmet-mad. Restaurant MeMu fik en Michelin-stjerne i 2019, og generelt er der utroligt mange spændene spisesteder i byen. VisitVejle har lavet en guide til Gourmet-oplevelser i Vejle I kan finde her.

Michelin-restauranter får tildelt stjerner for unik mad og service. Læs her om nogle af vores tidligere oplevelser på gourmet-restauranter

Denne aften havde vi fået reserveret bord på Madindustrien, som ligger i centrum af Vejle. Stedet er simpelt, som restauranten også selv skriver på sit menukort:

”Hvis du tror, du kan få et alenlangt menukort holdt af eksperter, som holder foredrag om vinenes historie – eller hvis du tror, du kan få mad fra råvarer, som er hentet langt borte i eksotiske lande, så er du gået galt i byen”

Vi kastede os ud i et par lækre retter med fjordrejer og Asparges, rib-eye med knuste kartofler og tomatsalat samt en virkelig lækker rabarbertærte i moderne version til dessert. Og nå ja, et par rigtig gode cocktails. Maden var simpel men lavet på gode og smagsfulde råvarer, og priserne er meget rimelige.

Aftenspa på Hotel Vejlefjord

Det siges, at man bør vente en time med at bade efter man har spist, og den regel overholdte vi lige akkurat, da vi efter middagen skulle i aftenspa på Hotel Vejlefjord.

Det ikke første gang vi er i Vejle. Du kan læse om vores tidligere ophold her

Vi har tidligere boet på Hotel Vejlefjord, og det er virkelig en skøn oplevelse. Lækker mad, utrolig smuk natur og en af Danmarks bedste spaafdelinger. Denne gang skulle vi dog ”kun” nyde spaen, og vi kan virkelig anbefale at komme lørdag aften, for der er langt mellem gæsterne, og det føltes som om vi havde hele området for os selv. Normalt er stedet ellers rigtig godt besøgt.

Spaoplevelsen var virkelig en unik måde at afslutte en fantastisk dag, og tankerne blev samlet mens vi bl.a. slappede af i aromabadet, mammutbruserne, saltbadet og liggestolene foran pejsen. Du kan hurtigt bruge tre-fire timer i det store, flotte spaområde.

Vi tog godt afslappede hjem til vores hotel, og faldt hurtigt i søvn.

Afslapning ved pejsen i Spa-afdelingen på Hotel Vejlefjord

Klatring i trætoppene hos Gorilla Park Vejle

Det med at klatre rundt i trætoppe er blevet ret udbredt i Danmark, og vi har efterhånden prøvet det en del steder med stor succes. Det er en genial måde at have en aktiv hygge-dag med familie og venner, hvor man samtidig kan udfordre sig selv både fysisk og psykisk. Så efter en godnats søvn skulle vi ud og klatre lidt rundt i trætoppene i Vejle

Indgangen til Gorillapark Vejle

I Vejle ligger Gorilla Park midt i Nørreskoven, tæt på Deer Park Vejle og Tirsbæk Gods. Gorilla Park har syv forskellige baner af forskellig sværhedsgrad, og vi prøvede bane tre, fem og seks.

Forskellige klatrebaner ved Gorillapark Vejle

Sikringssystemet er utrolig nemt at bruge sammenlignet med andre steder vi har besøgt, og vi oplevede næsten ingen ventetid på banerne, så der var god mulighed for at klatre rundt på bedste gorillavis. Vi mødte både mindre børn og seniorer i trætoppene, så det er en oplevelse for alle aldre.

Efter tre timers klatring kørte vi mod Vejle Streetfood, som byder på lækker mad i rustikke omgivelser. En fed måde at runde vores aktive ferie af i Vejle.

Vores frokost på Streetfood Vejle

Hvordan vi planlagde turen

Hvis du søger gode vandreture og cykelruter i Vejle og omegn, kan vi anbefale Visitvejles cykelguide, som du finder her, eller vandrefolderne som du finder her

Du kan med fordel reservere shelterplads hjemmefra. Du kan finde shelters og booke plads hos Udeliv Vejle her. Hvis du hellere vil bo på hotel, kan vi anbefale hotels.com, bl.a. fordi man optjener reward-point som medlem, der kan bruges på fremtidige overnatninger. Du kan finde hoteller i Vejle her.

Når du skal finde et godt sted at spise, har VisitVejle lavet et overblik over byens gourmet-oplevelser. Det finder du her. Vi kan klart anbefale Restaurant Remouladen ved Vejle havn og Madindustrien i Vejle centrum.

Naturen ved Vejle Ådal

Du kan se flere billeder og historier fra vores ophold i Vejle og andre steder i verden på Facebook og Instagram. Du er meget velkommen til at følge os.

Turen og programmet var lavet i samarbejde med VisitVejle, og vi brugte tre dage i Vejle.