Bagan – de tusinde templers by

luftballon over Bagan

Bagan er en historisk by i Myanmar med mellem 2.000 og 3.000 templer, stupaer og pagoder fordelt på et relativt lille jungleområde, hvilket gør området helt unikt. Uanset hvor du kigger hen kan du se gamle, smukke templer i overflod. Området blev opbygget mellem det 11. og 13. århundrede, dengang kongen ville indføre budismen i landet.

Ej beskyttet af Unesco

Området er utroligt nok ikke på Unescos verdensarvsliste, og det virker umiddelbart helt ulogisk at et af verdens smukkeste, største og velbevarede tempelområder ikke er under Unescos beskyttelse. Årsagen hertil er ret tankevækkende, idet militærregimet for en del år siden godkendte byggeriet af et højt udsigtstårn og en golfbane på et luksushotel midt i det historiske område. Tårnet blev opført på bekostning af at tårnet kan ses på lang afstand, og dermed er med til at spolere billedet af et ellers uspoleret tempelområde. Samtidig fjernede man en række gamle templer for at få plads til golfbanen og udkigstårnet. Ejeren af hotellet er en af landets mest magtfulde generaler, og derfor bliver der foreløbigt ikke ændret på den sag. Tænk at én militærgeneral kan få lov at holde en hel by som ”gidsel” for en golfbane og et udkigstårn.

Bådtur fra Mandalay til Bagan

Vi sejlede tidligt fra Mandalay og havde fået vores guide, Richard, til at bestille bådbilletter til os på forhånd. Vi havde nemlig valgt at sejle fra Mandalay til Bagan og kunne derfor se frem til cirka 10 timers sejltur op ad floden. Båden var super fin med en lækker solterrasse på dækket og med en udendørs restaurant, hvor vi fik serveret både morgenmad og frokost, hvilket var inkluderet i de 50 dollars som vi betalte for turen. Det er billigere end at flyve, og vi ville hellere opleve naturen og lokalbefolkningen langs floden.

Efter et par timer på båden stoppede vi ved en lokal landsby, hvor vi virkelig fik en god fornemmelse af landsbylivet. Landsbyen lå ret isoleret og indbyggerne levede alene af landbrug og ikke af turismen, som man ellers ofte oplever. Det eneste man kunne købe var nogle billige stråhatte, som de producerede på et lokalt værksted. Køer, grise og høns gik frit rundt mellem husene og levede et sundt dyreliv, inden de kunne se frem til at blive spist. Det var skønt med et lille afbræk på en ellers dejlig sejltur. Tilbage på båden brugte vi resten af dagen på at tale med de øvrige sejlende, solbade på dækket og nyde udsigterne.

I luftballon over Bagans tusinde templer

Vi havde hjemmefra talt meget om at flyve med ballon over Bagan og de mange templer. Jeg var lidt skeptisk, men efter at Jacob ad flere omgange lagde pres på for at bestille en tur i luftballonen gav jeg efter og reserverede pladser. En tur i luftballonen koster over 300 dollars per person, så det fylder en del i rejsebudgettet.

Vi blev hentet tidligt om morgenen i en veteranbus fra anden verdenskrig, og kørt ud til det område hvorfra ballonerne skulle lette. Vi fik tilbudt kaffe, the og croissanter i det kølige morgenvejr. Det er generelt køligt både morgen og aften i Bagan, så det er en god ide at medbringe en trøje og lange bukser.

Vi mødte vores australske kaptajn – en ung fyr på omkring 35 år – som arbejdede i Myanmar sammen med sin far, en pensioneret pilot. I luftballonen er der plads til 16 personer, hvilket er en del, men det skulle vise sig ikke at være noget problem. Vi lagde slet ikke mærke til de andre mennesker, da vi først var i luften.

Vi bliv placeret i kurve á 4 personer og lettede i stående tilstand, hvilket var rigtigt rart. I Kenya har vi tidligere prøvet at lette mens vi lå vandret i kurven og blev trukket hen af savannen, hvilket var en væsentligt hårdere opstigning end denne. Da vi kom op i højden blev der ikke sagt mange ord i vores kurv, for folk var mundlamme over den helt fantastiske og ubeskrivelige udsigt. Vi fik taget en del billeder, som I kan se her på bloggen, men vi fik også rigelig tid til at nyde udsigten over templerne og de andre luftballoner i horisonten, hvilket var med til at skabe en magisk oplevelse. Vi landede sikkert på jorden efter en lille times tid, og hold da op det var alle pengene værd! Turen endte med et glas champagne med ballonkaptajnen og de øvrige passagerer – en dejlig måde at slutte af på.

På el-scooter rundt mellem templerne

Vi havde læst en del om hvilken transportform der bedst ville bringe os rundt mellem de mange templer i Bagan, og vi havde også rådført os med vores guide, Richard. Vi fik anbefalet at leje en el-cykel, så det gjorde vi. Naive som vi var forventede vi en almindelig cykel med motor, dvs. en almindelig el-cykel som vi kender i Danmark. Der blev vi klogere. Da vi blev vist hen til ’cyklerne’ blev vi præsenteret for to stk. el-scootere med en topfart på 45 kilometer i timen. Ingen af os har hverken kørt knallert eller motorcykel før, så vi skulle begge lige vende os til det, og vi var i starten nok ikke de mest sikre ’cyklister’ på vejene. De lokale var dog hurtige til at spotte os, to tumpede turister på el-scooter, og de kørte i en stor bue uden om.

Vi endte med at leje scooterne i tre dage, og det gav virkelig god mening at køre på scooter frem for i bil, fordi man så kunne komme offroad og opleve alle de forskellige templer på tempelsletten. Vi besøgte de fleste store historiske templer, men også mange af de små templer, hvor en af de lokale ofte kunne vise os vej til toppen af templet og en fantastisk udsigt. Vi fik nogle fantastiske billeder derfra.

Mount Popa og de aggressive aber

På vores sidste dag i Bagan tog vi på tur til Mount Popa. Det er et stejlt bjerg midt i en lille landsby, hvorpå der ligger et helligt tempel øverst på bjergtindingen. Vi blev hentet af vores guide på hotellet, og på vejen gjorde vi et stop ved en lille landsby, der producerer palmesukker og vin. Vi fik at se hvordan de producere forskellige fødevarer af palmesukkeren og vi endte da også med at købe lidt lokalt slik med kokos og palmesukker – det smagte skønt. Vi kom frem til templet hvor det vrimlede med lokale burmesere, som skulle op til templet og bede. Og nå ja, så var der også en masse aber. Aberne var alle steder og de var ikke bange for os, så vi skulle holde godt fast i løse genstande. For at komme op til templet og udsigten skulle man bestige bjerget via en masse trapper i 30 graders varme, så det blev en varm fornøjelse. På vejen op af trapperne fik vores guide en lussing af en sur abe, som kom lidt for tæt på, men vi slap heldigvis selv for abelussinger i denne omgang. Da vi endelig kom op til toppen blev vi belønnet med en flot udsigt, men templet i sig selv var ikke noget vildere. Hvis du er presset på tid i Bagan bør du efter vores mening ikke prioritere en udflugt til Mount Popa, selvom det var en fin tur.

Tæt på Mount Popa spiste vi frokost på et luksushotel med direkte udsigt til bjerget. Vi nød derfor en lækker frokost, en Pina Colada og den fantastiske udsigt til bjerget fra hotellets udendørs restaurant – kan klart anbefales, hvis du skal besøge området.

Hvordan vi planlagde vores ophold i Bagan

Vi havde hjemmefra booket bådturen via vores guide, men du kan også bestille billetter via GetyourGuide.  El-scooteren lejede vi på gaden ved vores hotel og kostede omkring 6 dollars pr. dag. De bliver udlejet alle vegne og er nemme at finde. Der følger styrthjelm med.

Vi boede på Blue Bird Hotel – et skønt hotel i udkanten af byen med store værelser, en lækker have og en god udendørs pool. På el-scooter kunne vi nemt komme til det historiske område på få minutter, og der ligger både massører og restauranter i nærheden. Vi reserverede hotellet via Agoda.com.

Vi spiste frokost med udsigt til Mount Popa på Popa Mountain Resort. Det bør du ikke snyde sig selv for, hvis du skal besøge området. Alle kan besøge hotellet og spise på restauranten, men du skal betale et depositum i entré, som hotellet beholder hvis ikke du køber noget i restauranten (for at undgå turister som alene kommer for at se udsigten og ikke vil købe noget). Man kan selvfølgelig også bo på hotellet hvis man ønsker en dag ved Mount Popa, og der er vandreruter i naturen direkte fra hotellet til bjerget.

Du kan læse mere om vores rejse i Myanmar og hvordan vi planlagde turen under ”Myanmar – et mystisk og fantatisk land”. Du kan også finde inspiration til at planlægge din rejse her.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *