De 8 bedste naturoplevelser i USA – 2018

I 2018 var vi på vores længste rejse nogensinde. Vi var afsted i 29 dage rundt i midtvest USA og på turen kom vi igennem over femten forskellige naturparker. USA har utrolig mange naturoplevelser og forskellige parker. De parker og områder vi besøgte er opdelt efter følgende:

• Nationalparker: blev en del af historien i 1872, da Præsident Ulysses S. Grant skrev under på loven om at gøre Yellowstone til den første nationalpark i USA. Siden er der kommet over 58 forskellige nationalparker i USA, som er beskyttede af loven. Deres formål er at beskytte store områder og at bevare landskaber, de naturlige og historiske elementer i disse områder samt deres dyreliv.
  • State parks: er områder der er beskyttede af den regionale lovgivning og dermed ikke er en del af de kendte nationalparker. Det betyder også, at man ofte skal betale indgang til disse parker særskilt.
  • National Monument: er et beskyttet område eller historisk sted, som har stor betydning for amerikansk historie. Ved National Monumenter har præsidenten selv lov til at udnævne disse områder, hvor det ved udnævnelse af en nationalpark skal godkendes af kongressen. Landets første National Monument blev udnævnt i 1906, hvor Devils Tower blev valgt af Theodore Roosevelt. Der er i dag over 100 National Monumenter rundt i USA.
  • National Historic Site/Park: Historiske områder, bygninger eller kvarterer, som har stor historisk betydning for amerikansk historie. Det kan være en slag mark fra borgerkrigen, Øen hvor Alcatraz ligger mv.
  • Naturområder udenfor kategori: Der er områder i USA som er privatejede, selv om de har en stor historisk betydning. Disse områder ligger ofte i et indianer-reservat som fx Monument Valley. En del af Grand Canyon er også i denne kategori og er fx der hvor den berømte glasbro ligger.

Vi har lavet vores liste over de 8 bedste naturoplevelser vi havde på vores roadtrip rundt i midtvest USA i 2018, ud fra de naturparker som imponerede os allermest.

Indlægget indeholder reklamelinks.

Yellowstone National Park

Yellowstone er en park som de fleste kender. Den er kendt for at være verdens første nationalpark og for at have en såkaldt supervulkan i undergrunden og hele parkens landskab skyldes et vulkanudbrud for over 640.000 år siden. Yellowstone er også det område i hele verden, der har flest gejsere og næsten halvdelen af alle gejsere findes i Yellowstone Nationalpark.

Den mest kendte gejser er Old Faithful, som har udbrud hvert 60.-110. minut. De fleste gejsere i parken udbryder ofte kun mellem 1-7 dages mellemrum, og derfor en stor oplevelse af se de forskellige geyser udspringe. Man forventer, at de fleste gejsere udbrænder i fremtiden og dermed vil Old Faithfulls udbrud også på længere sigt være sjældnere og sjældnere.

Parken er over 8980 Km2 stort og dermed på størrelse med Sjælland og Lolland tilsammen. Der er over 2000 forskellige plantearter og et rigt dyreliv i Yellowstone Nationalpark. Man kan finde både bjørne, ulve, kronhjorte, elge, antiloper, bævere, bisoner mv.

Et område inde i Yellowstone Nationalpark. Det viser lidt om hvor forskellige parken er.
Et område inde i Yellowstone Nationalpark. Det viser lidt om hvor forskellig parken er.

Monument Valley

Monument Valley er som taget ud af en Western Film, og det er området også blevet brugt til. Flere film med John Wayne er optaget i Monument Valley.

Monument Valleyer et kæmpe område med enorme klipper, som står frit ude i ingenting. De har en rød og orange nuance, som står virkelig smukt i løbet af dagen, men endnu smukkere ved solopgang og solnedgang. Vi nød ihvertfald hvert et øjeblik i parken.

I dag er Monument Valley en del af et indianerreservat, som også styrer området. Der er både et fantastisk hotel, mulighed for guidede ture, men også mulighed for selv at køre rundt i parken. Vi vil dog ikke anbefale, man kører ind i parken selv, med mindre man kører i en firehjulstrækker (hvilket vi gjorde og var en fed oplevelse).

Parken er 371 kvm2 stor og hvis man vil se det bedste af parken, kan man gøre det via the scenic drive, som er 27 kilometer lang. En fantastisk oplevelse, som giver en mulighed for at se klipperne helt tæt på, føle sig som en cowboy (eller en indianer) og få udsigter, som man ikke troede var muligt.

Vi kan virkelig anbefale, at man overnatter på The View Hotel, som ligger med den bedste udsigt udover parken. Vi boede der selv, og har skrevet et indlæg om det her. Vi oplevede både at smage lokal indianskmad, se en fantastisk solnedgang og solopgang samt se en John Wayne film, i de omgivelser hvor filmene er optaget. En helt unik oplevelse.

Solopgang over Monument Valley fra vores Balkon.

Custer State Park

Vi når kun lige at køre ind i parken, inden vi falder over en kæmpe Buffalo horde. Det var målet for besøget i parken, som allerede blev opfyldt efter kort tid i parken. Custer State Park er en statspark og den anden største af sin slags i USA. Man har næsten 100% chance for at se en bison/buffalo tæt på. Hvis man er rigtig heldig vil man kunne se flere hundrede bisoner samlet i en stor flok. Parken har USA’s største bestand af bisonerne. Derfor kan man virkelig få sin indre cowboy og indianer jagt instinkt stimuleret.

Det ulovligt at jagte og skyde bisoner i hele USA. Custer State Park har hvert år en bison roundup, hvor man frasorterer en del af bisonerne, og fra sælger den del senere på året til lokale landmænd. Det gør man for at holde bestanden nede, så den ikke bliver for stor.

Custer State Park har kæmpe sletter og man får virkelig fornemmelsen af naturen og vi møder også mange forskellige dyr i parken som forskellige hjorter og gazeller samt vilde kalkuner og æsler. Parken er nem at køre rundt i selv, og der er rigeligt at se, da parken er over 850 kvm2 stor.

Vi boede i parken på lodgen Sylvan Lake Lodge . Det var et fint hotel, selv om værelserne godt kunne bruge en opgradering. Det bedste ved hotellet var beliggenheden og som I kan se på nedenstående billede, så er Sylvan Lake et helt fantastisk område i parken.

Udsigten man får ved Sylvan Lake. Helt fantastisk sø man kan gå hele vejen rundt om.

Bryce Canyon National Park

Bryce Canyon National Park havde vi hørt rigtig meget om fra venner og bekendte hjemmefra, så vi havde høje forventninger til parken – som alle blev indfriet.

Parken blev først beboet af mormonerne tilbage i 1800’tallet og opkaldt efter en af de migranter der slog sig ned i området. National Parken er kendt for sine røde sten som står som et helt amfiteater, dannet af flere millioner års erosion.

Man kan opleve parken på flere måder, selvom de fleste kører ind i parken med bil. Man kan dog nå flere steder rundt i parken med deres gratis shuttlebusser, som kører fra morgen til aften rundt i byen. Vi boede lige udenfor parken på et Best Western hotel, hvor vi kunne tage shuttlebussen fra – dejlig nemt.

Bryce National Park var virkelig en fantastisk oplevelse og vi fik også gået et par forskellige vandreruter. Vi kan især anbefale vandreruten Under Rim trail, som vi brugte et par timer på. Det er nemt at finde rundt i parken, da den ikke er så stor. Man kan være heldig at se lidt dyreliv, men det er omgivelserne og de forskellige stenformationer, man skal besøge parken for.

Udsigten udover en del af Bryce Canyon.

Zion National Park

Utah er mormonernes stat. Det er også dem der har opkaldt Zion National Park, som blev etableret i 1909. Zion betyder nemlig ”Himlen” på mormonsk og parken formår da også at give en hel himmelsk oplevelse. Vi ankom fra Bryce National Park, og var allerede slået lidt om kuld af den park, så vi havde faktisk sat vores forventninger ned til Zion National Park. Det blev dog gjort til skamme, og Zion viste sig fra sin bedste side. Her kan man køre delvis rundt i en del af parken, hvor man skal igennem store tunneler, hvor man ikke kan se lyset for enden, og der løber vand ned langs stenvæggene. Indtil man kommer til selve visitorcenteret, som er derfra man tager de gratis shuttlebusser ud i parken.

Virkelig vigtigt er det at komme tidligt til parken, for ellers kan man ikke få en parkeringsplads. Vi kom kl. 8 om morgenen, og fik nogen af de sidste pladser i starten af september. Hvis man kommer senere, kan man parkere i byen Springdale, som ligger lige op af parkens sydlige indgang. Man kan med fordel bo i Springdale, så man bare kan gå ind i parken eller tage shuttlebusserne derfra. Vi valgte dog at bo på et helt unik hotel, som I kan læse om her. Vi boede nemlig i en luksustelt lejre med udsigt til Zion National Park.

Zion National Park var en kæmpe oplevelse, og vi fik også vandret den hårdeste tur vi nogensinde har prøvet på Observation Point trail vandreruten. En meget hård, men fantastisk tur og gudeskøn udsigt både under turen og når man kommer op til toppen. Ruten er stejl og ikke for folk med dårlig kondi og højdeskræk.

En kløft vi mødte på vores vandre tur i Zion National Park.

Grand Canyon National Park

Forestil dig at stå på kanten af en klippe, og bare kunne se så dybt ned mellem forskellige klippevægge. Over dig svæver gribbe, som er klar til at tage en lille bid af dig, hvis du skulle være så uheldig at falde ned i kløften. Og der er flereturister, der dør hvert år i parken, for at få det helt rigtig billede eller det perfekte selfie billede. Velkommen til Grand Canyon.

Grand Canyon National Park er delt op i flere dele. Der er North Rim og South Rim. De fleste besøger South Rim, da den er mest tilgængelig og udviklet. Her finder man en masse hoteller og shuttlebusser som går rundt i Parken. Vi boede på Bright Angel Hotellet, som ligger inde i selve National Parken, med udsigt udover en fantastisk kløft, som virkelig gør hele turen værd. Hvis man ikke er til at vandre eller er dårlig gående, kan man bare bo her og nyde udsigten.

Vi valgte at vandre en tur i parken på Rim trail vandreruten, og tog shuttlebussen til endestoppet og vandrede hele vejen tilbage via kløften. En fed oplevelse, hvor vi både stødte på ørne, falke, gribbe, forskellige hjorter og egern. Man kan vælge at tage shuttlebussen igen, hvis man bliver træt på vejen, så en rigtig dejlig rute at gå, hvor man kan vælge at gå så langt eller lidt som muligt.

Man kan også vandre ned i selve dalen mellem kløfterne, men det anbefaler man kun, hvis man vil overnatte dernede, da det som udgangspunkt ikke kan nås på en dag. Mange folk må hvert år hentes op dehydrerede og udmattede pga. de undervurderer turen op og ned af kløfterne. Vi valgte at springe over, da vi ikke ville være en del af den statistik. Man kan dog bestille flere ture derned sammen med en guide, hvor man også overnatter og vandrer tilbage dagen efter.

Devils Tower

Devils Tower er landets første National Monument og blev grundlagt i 1906 af Præsident Theodore Roosevelt. Der er over 500.000 turister der hvert år finder vej til monumentet, som man kan se på flere kilometers afstand, inden man er fremme. Steven Spielberg brugte området tilbage i 1977, da han optog filmen ”Nærkontakt aftredje”.

Devils Tower har et sagn omkring tre indianerpiger der flygtede op på klippen, da de blev jagtet af en bjørn, og det er derfor klippen har sine afmærkninger som ligner, de er blevet kradset ind i bjerget. Området er meget helligt for de indfødte indianere, som mener det er helligt jord, monumentet står på.

Man kan bestigebjerget, hvis man er rigtig dygtig, og vi så da også flere forsøge. Der er omkring 5000-6000 der gør sig forsøget hvert år. Vi vandrede rundt om Devils Tower og det var en flot og hyggelig tur. Meget nem og kan klares af alle.

Vi fik også en kæmpe oplevelse på vej ind og ud af parken, da der ligger en kæmpeslette hvor man kunne se en masse præriehunde som lever i området. De kom helt tæt på en, da de er vant til turister og en ret unik oplevelse, da vi ikke tidligere havde stiftet det store bekendtskab med denne lille gnaver.

Indgangen til Devils Tower
Indgangen til Devils Tower.

Fort Laramie

Fort Laramie er en gammel handelsstation og fort tilbage fra 1830’erne. Fortet er særlig kendt for at være et sted, hvor mormonerne kom igennem på vej til Utah, og hvor man lavede samhandel med de indfødte indianere. Specielt bison pels blev forhandlet i området og solgt videre ud i landet.

Fort Laramie er idag et National Historic Site og ligger forsat i helt fantastiske omgivelser, med bakker og grønne enge så langt øjet kan række. Samtidig står en stor del af de gamle bygninger der forsat, og man kan gå rundt inde i dem. De har virkelig gjort et flot stykke arbejde med at få rummene til at ligne de originale. Fort Laramie blev en af de bedste oplevelser på hele vores tur rundt i USA, da vi ingen forventninger havde til området.

Vi kom ved en 9.30 tiden og kl. 10.30 startede en rundvisning på 2 timer, som vi gik med på. Det gjorde oplevelsen endnu bedre. Rangeren vidste virkelig meget og havde både en god amerikansk humor og gode anekdoter fra området. Vi endte med at bruge over 4 timer på stedet, hvilket ikke var en del af vores stramme tidsplan.

En del af området og udsigt udover Fort Laramie.