Dragefestival på Fanø

Drager på Fanø

Da jeg var barn, var jeg på sommerferie på Fanø med en masse andre børn, heriblandt min bedste ven, Kenneth. For nyligt – omkring 20 år senere – spurgte Jacob en aften, om vi ikke skulle tage en weekend til Fanø. Han havde længe tænkt på at opleve den dragefestival, som hvert år afholdes på Fanø, og som skulle være verdens største. Efter lidt skeptiske overvejelser om at bruge en hel weekend på drager, valgte jeg at sige ja til forslaget. Jeg tænkte, at det kunne være sjovt at komme tilbage til Fanø, en ø jeg husker for brede strande og flot natur.

Færgeovergang til Fanø og første dag med drager

Vi kørte mod det jyske tidligt fredag morgen, for der er en god køretur fra Karlslunde til Fanø. Da svigerfar skulle med på turen, samlede vi ham op på vejen.

Inden vi kørte til færgen mod Fanø fra Esbjerg Havn, besøgte vi først ’De fire hvide mænd’ ved Esbjerg, også kendt som ’Mennesket ved Havet’. Vi havde forestillet os at mændene stod i idylske grønne omgivelser på en bakketop, for det er altid sådan man ser dem på billeder. Men da vi så dem i virkeligheden havde jeg en blandet følelse, præcis som dengang jeg var i Egypten for at se pyramiderne. Dengang som nu tænkte jeg ”står de her?”, for som pyramiderne i virkeligheden ikke ligger i ørkenen, men midt inde i en storbyen Cairo, står ’De fire hvide mænd’ tæt på byen og et stort fabriksområde. Når det er sagt er de ret flotte, og de-touren på 10 minutter var det hele værd.

Da vi ankom til færgen blev vi chokeret helt ned i underlivet – 425 kr. for en 12 minutters færgeovergang. Kreditkortet blev dog kørt gennem betalingsterminalen, og vi kom sikkert frem til Fanø. Hjemmefra havde vi booket to lejligheder ved Fanø bad, som ligger ud til stranden, hvor drageflyverne samles og sætter deres drager op. Lejlighederne havde alle de nødvendige fornødenheder og var generelt en rigtig fin base på vores weekendtur.

Da vi ankom til stranden blev vi målløse over det farveorgie af tusindvis af ’drager’, som svævede i luften. Der var adskille varianter af drager som fx store hvaler i 1:1 størrelse, sæler, giraffer, humlebier, blæksprutter og mange andre kreative påfund. De fleste drageentusiaster var tyskere, og hold op der var mange af slagsen. Det var lidt som at gå en tur ned af strøget i København – der er næsten ingen mennesker som snakker dansk. Selvom vores folkeskoletysk ikke rakte meget længere end til ”Ich heise Dennis”, så gik det alligevel rigtig fint. Vi gik rundt et par timer på stranden og nød synet af de mange drager, men også den meget smukke og brede sandstrand, som Fanø byder på.

Vi spiste på cafeen ’Løven og Nymfen’ til aften, hvilket i bedste fald var en kulinarisk oplevelse på niveau med en halvtør rugbrødsmad. Vi anbefaler, at du finder et andet sted at spise.

Stråtækte skipperhuse i Sønderho og Citroën veterantræk

Efter en god nats søvn tilberedte vi et lækkert morgenbord i vores lejlighed. Svigerfar elsker pandekager, så det blev der serveret sammen med en masse andre gode ting.

Efter morgenmaden ville vi kigge lidt på drager igen, men til forskel fra dagen forinden kørte vi denne gang i bil på stranden. Dette er både muligt og lovligt på Fanø, og selv vores lille Renault Clio kørte ikke fast i sandet. Det var sjovt at køre ’offroad’ blandt de mange flotte drager.

Efterfølgende kørte vi videre mod Sønderho, den sydligste by på Fanø. Her bor ikke mange mennesker, men byen er en turistmagnet om sommeren. Dette skyldes især de omtrent 300 velbevarede, fredede og gamle stråtækte skipperhuse, som er omgivet af små haver. Mellem de mange stråtækte huse forgrener der sig et net af smalle små stier, hvilket betyder at man nemt kan gå en smuk rute i byen mellem de mange hyggelige huse. For nogle år siden blev Sønderho kåret til Danmarks smukkeste landsby, og det kan vi godt forstå, for det er virkelig et unikt sted.

I udkanten af byen parkerede vi bilen i vejrabatten, for vi opdagede at der åbenbart var Citroën veteranbil træf denne dag, og det skulle vi da lige have med. Derefter gik vi en tur i den lille by, og vi aflagde blandt andet besøg i det lokale bolcheri og den lokale kaffebar.

Da kaffen var nydt kørte vi til Sønderho Mølle, som ligger flot ovenpå en bakketop. Møllen var åben og vi kunne besøge den indvendigt uden opsyn. Jacob klatrede helt op i toppen af møllen, hvor han tog det flotte billede ud af vinduet.

Tiden var nu kommet til middag på Sønderho Kro, som er en del af ’White guide’, dvs. Nordens svar på Michelin-guiden. Vi vil inden længe lave et nyt indlæg om vores besøg på Sønderho Kro.

Hjemtur med lang ventetid og sæler

Det var blevet den sidste dag på vores tur. Vi kørte mod færgen, men køen startede allerede flere kilometer fra færgepladsen. Vi var altså ikke de eneste mennesker, som havde planlagt at tage hjem fra øen denne søndag formiddag. Mens vi holdte i køen, som kun bevægede sig hvert 20. minut, når en ny færge ankom og afgik fra havnen, opdagede vi en sæl på en sandbanke i vandet. Det var en hun-sæl med hendes unge. Vi steg ud af bilen for at kigge nærmere på dyrene, og så gik der lidt ventetid med det. Vi havde desværre ikke medbragt vores spejlreflekskamera, så billederne af sælerne blev lettere tvivlsomme.

På vejen hjem blev vi enige om at køre en tur forbi Danmarks ældste by, Ribe. Her spiste vi frokost i den gamle arrestbygning, som nu er lavet om til restaurant. Vi gik også en tur i byen og nød synet af de flotte, gamle huse og det helt særlige miljø i gågaderne.

Ribe

Vil vi komme igen?

Fanø er en skøn og unik ø, som vi helt klart kan anbefale at aflægge et besøg. Særligt hvis du kan planlægge dit besøg, når der er dragefestival i juni måned, hvilket er en rigtig sjov og anderledes oplevelse. Dragefestivallen i sig selv er hele turen værd, især hvis man har børn eller selv er en barnlig sjæl. Vi kommer meget gerne igen, men venter nok lige et par år, for der er mange andre danske øer, som vi også gerne vil opleve.

Hvordan vi planlagde turen

Vi kørte til Fanø i egen bil. Færgen kan man ikke bestille billet til på forhånd, så man dukker bare op og håber på køen er kort. Færgen sejler hvert 20. minut fra tidlig morgen til omkring midnat. Hvis du hjemmefra har tilmeldt dig Brobizz (med færgeaftale), kan du bruge denne i stedet for at købe billet.

Ferielejlighederne havde vi reserveret hjemmefra via Fanø Bad’s hjemmeside, som du kan finde her. Vi betalte omkring 500 kr. pr. nat. pr. værelse. Du kan også vælge at reservere overnatning via Airbnb, hvor igennem mange udlejer sit sommerhus eller lejligheder.

Vi bestilte bord hjemmefra på Sønderho Kro, da stedet ofte er fuldt booket. Du kan finde kroens hjemmeside her.

Du kan læse mere om dragefestivalen her. Det er gratis og foregår på stranden. Til næste år afholdes festivalen fra den 20. juni til 23. juni 2019.