Dyvig Badehotel – en oplevelse for sjæl og krop på Als

At ankomme til Dyvig Badehotel føles som at træde ind i en helt anden tidsramme, hvor den rige overklasse for flere årtier siden havde sin gang. Stilen er lagt med kærlighed for den enkelte detalje, høj service og sublim mad. Det der dog overraskede os mest var, at badehotellet kun er 10 år gammelt.

Dyvig Badehotel ligger ud til Stegsvig farvandet, som er et indløb fra Lillebælt og ligger med en smuk udsigt til Nordborg lystbådehavn. Selve badehotellet ligger på Als, som er en del af Sønderjylland og en del af det område vi mistede tilbage i 1864, men som blev genforenet med Danmark i 1920. Så området har en stor historisk betydning og ligger ikke langt fra Nordborg Slot. Der er derfor rig mulighed for at kombinere et besøg på Dyvig Badehotel med andre spændende oplevelser på Als.

Udsigten udover havnen og Stegsvig farvandet ved Dyvig Badehotel

Ankomst og Frokost på Dyvig Badehotel

Bilen blev parkeret tæt på badehotellet og vi fik straks minder om en smuk svensk ødegård, som Dyvig badehotel står smukt med den dybe røde farve og emmer af hygge. At solen samtidig stod højt på himlen og næsten skyfrit samtidig med at der var en lystyacht på vej ind i bugten, gjorde ikke førstehåndsindtrykket dårligere.

Vi gik forventningsfulde mod receptionen, og her blev vi endnu engang imponeret over stilen. Væggene er malet i dybblå, en blomsterdekoration med påfugle og smukke malerier fylder rummet. Og det hele bliver fulgt op af en sød receptionist, der byder velkommen. Da vores værelse ikke er helt klar endnu, vælger vi at gå mod badehotellets terrasse og får hurtig et dejligt bord med udsigt til havnen.

Receptionsområde ved Dyvig Badehotel

Tjeneren er hurtig til at foreslå deres klassiske stjerneskud og vi supplerer stjerneskuddet med et glas rosevin. Efter lidt tid får vi serveret en lækker tallerken med alt hvad hjertet kan begære når man har bestilt et stjerneskud. Og vi kan sige det hurtigt, vi gik ikke sultne derfra.

Frokost på Dyvig Badehotel

Grand Deluxe værelse med udsigt til vandet

Da vi bestilte vores ophold på Dyvig Badehotel var det en uges tid inden vi tog afsted. Turen til Sønderjylland blev lidt spontan, da vores tur til Færøerne blev aflyst. Så uheldigvis havde hotellet kun nogen af de lidt større og dyrere værelse ledige, men vi blev enige om at selvforkælelse med vandudsigt havde vi fortjent. Så Grand Deluxe værelset blev bestilt.

Vores værelse var placeret på 1. sal, så vi bevæger os op af trapperne, hvor gangene byder på den klassiske badehotelsstemning og flotte malerier hele vejen ned. På halvvejen findes der et lille opholdsområde, som står pragtfuldt med sine tunge møbler, som passer så smukt til omgivelserne.

Døren til vores værelse går op og ind træder vi i et bedårende værelse som både har et lille skrivebord, et siddeområde, en stor og dejlig seng samt en fransk altan med udsigt udover Stegvig farvandet. Tapetet fylder værelset med sin charme og striber som passer perfekt til et badehotel. Badeværelset har det klassiske look med gammeldags greb på vasken og det meste i porcelæn. Hele værelset emmer af hygge og badehotelsstemning. Vi føler os som en del af ”Badehotellet” som bliver vist på TV2, selv om stilene ikke er helt ens.

Udsigt udover Stegsvig farvandet fra vores værelse på Dyvig Badehotel

Selvforkælelse og en fantastisk middag

Aperol når jeg kun lige at få nævnt før Jacob siger ”ja tak”, så vi finder ned til havnekanten hvor vi sætter os og bestiller en Aperol og nyder derefter udsigten udover havnen, hvor der er godt liv ved de forskellige både, som ligger i havnen.

Ude i horisonten kan vi høre lyden af børn der griner, mens de på en badebro fanger krabber sammen med deres forældre. Vi har taget vores bøger med ned, og får nydt et par Aperol samtidig med at vi får lidt kvalitetstid med hinanden og vores bøger. Ikke en dårlig måde at holde ferie på.

Vi nyder en Aperol på Dyvig Badehotel

Efter et par Aperol skifter vi havnekanten ud med Dyvig Badehotels terrasse. Vi blev hurtig endnu om, at vi gerne ville sidde udenfor igen og nyde det gode vejr, så valget faldt på samme restaurant som til frokost, selv om hotellet også byder på andre muligheder.

Den samme tjener kommer hen til os, og vi får bestilt en både en forret, hovedret og dessert samt et glas vin. Og som med frokostanretningen, bliver vi heller ikke skuffet over vores tre-retters menu. Vi får en tuntatar, ovnstegt unghane med rabarberkompot og nye kartofler og slutter af med en creme brulé med mangosorbet.

Vi går mætte og trætte i seng oven på en dag med ren afslapning og selvforkælelse. Dyvig Badehotel levede virkelig op til vores forventninger og vi falder nemt i søvn i den bløde seng og de smukke omgivelser.

Vil vi komme igen?

Det kan vi svare meget hurtigt på – JA. Vi har faktisk talt om at gøre det igen næste år allerede. Dyvig Badehotel emmer af selvforkælelse, bundløs luksus og omgivelser vi aldrig har oplevet på et Badehotel. Vi vil gå så langt og sige, at det et af de bedste steder vi har overnattet og oplevet i Danmark. Og det kan måle sig med nogen af de mest unikke hoteller vi har boede på rundt i verden.

Stemningsbillede fra Dyvig Badehotel

Dyvig Badehotel har den stil andre prøver på at ramme, men ikke lykkes helt med – men det gør Dyvig Badehotel. Hotellet udefra skaber stemning og hygge og når man så kommer indenfor, bliver man slået omkuld over den gennemførte stil og detaljegrad som man sjældent finder andre steder.

At Dyvig Badehotellet bliver skamrost af de fleste anmeldere forstår vi fuldt ud. Vi har ingenting at sætte en finger på, og skulle vi uddele stjerner ville de helt klar få det højst antal muligt. Som I nok kan læse, slog Dyvid Badehotel virkelig benene væk under os og levede op til vores forventninger. Så vi kommer med glæde igen.

Gangene på Dyvig Badehotel byder på en charme og badehotelsstemning

Man skal dog også forberede sig på, at det ikke er en billig oplevelse. Vi brugte en del tusinde kroner på bare en nats overnatning, men det er nu igen pengene værd efter vores mening.

Er man på Als eller I nærheden burde man i hvert fald tage en tur forbi badehotellet, om det til en frokost, en god middag eller et ophold som os, er det helt klart et par timers kørsel værd.

Hvordan vi bookede opholdet

Vi bookede vores ophold hjemmefra på badehotellets egen hjemmeside, som I kan finde her.

Vi havde booket et værelse med morgenmad, men man kan med fordel booke en af deres opholds-pakker, som i sidste ende vil koste nogenlunde det samme, og så får man både eftermiddagskage og kaffe, middag, lækker morgenmad og det valgte værelse. Så det gør vi næste gang.

Stemningsbillede fra vores værelse på Dyvig Badehotel

Men husk at bestille i god tid, for der ofte udsolgt mange uger i forvejen og specielt i sommerferiemånederne.

Og husk det også et besøg værd bare at spise et stykke kage eller en middag på hotellet, så er man på Als, skal man ikke snyde sig selv for denne oplevelse.

Husk at følge os på Facebook og Instagram hvor vi løbende lægger nye billeder og indlæg op.