Fire dage i Yellowstone National Park – USA

Vandfald i Yellowstone national park

Yellowstone ligger på en underjordisk supervulkan, og er kendt som verdens første nationalpark. Parken er også kendt for mange særprægede naturfænomener, eksempelvis findes cirka halvdelen af alle verdens gejsere i netop dette område. Den mest kendte gejser er Old Faithful, som cirka hvert 91. minut sprøjter en op til 55 meter høj sølje af kogende vand op fra undergrunden.

Yellowstone er over 8.980 km2 stor og dermed på størrelse med Sjælland og Lolland tilsammen. Der findes over 2.000 forskellige plantearter samt et rigt dyreliv parken, eksempelvis bjørne, ulve, kronhjorte, elge, antiloper, bævere og bisoner.

Skilt indtil Yellowstone national park
Skiltet på vej ind i Yellowstone national park.

Parkens fem forskellige områder

Yellowstone er opdelt i fem dele, som alle er meget varierede og forskellige fra hinanden. Vi følte at vi kom til en helt ny nationalpark, hver gang vi ankom til et nyt område.

Mammoth Hot Springs er et utrolig smukt landskab af kalkstensterrasser. Her kan du opleve utallige varme kilder med kalkholdigt vand, som har skabt det mystiske landskab. Med sit besynderlige udseende kan det hvide landskab henlede tankerne på is-landskaber på Grønland eller Arktis, men de hvide kalksten har dog intet med is at gøre.

Området er også kendt for de mange kronhjorte, som særligt græsser omkring Mammoth Hot Springs Hotel, hvor vi boede i to nætter. Du kan både spise, bo, tanke og handle ved Mammoth Hot Springs hotel.

Der findes også en række gode vandreruter med chance for både at se bjørne, bævere, ulve og andre dyr. Vi gik selv vandreturen Beever route, som førte os op gennem en dal og til en smuk sø dybt inde i skoven. Vi startede tidligt og var på det meste af turen helt alene, men så desværre ingen bævere. Fantastisk tur af nogle timers varighed, og alle kan være med.

En del af udsigten fra Beever Route – Vi forsøgte at spotte bævere, dog uden held.

Old Faithful er mest kendt for dets mange gejsere. Man kan faktisk se de største og mest berømte gejsere fra hotellet Old Faithful Inn, der alene i sig selv er et besøg værd. Du har mulighed for både at spise, tanke, handle og overnatte i dette område. Det er samtidig det område med flest turister i parken. Hvis du er til is, så snyd ikke dig selv for en tur i is-butikken på hotellet, hvor du får ekstremt god is til få penge.

Vi vandrede to forskellige ruter i området, Old Faithful Geyser Loop Trail og Fairy Falls Trail. Særligt Fairy Falls Trail var en helt fantastisk oplevelse, fordi vi på denne rute kom forbi et udsigtspunkt med den vildeste udsigt til Midway Geyser Basin – se selv billedet nedenfor. For enden af ruten kommer du til et vandfald, som er meget højt, men ikke stort. Alle fra barn til bedsteforælder kan overkomme denne rute, hvis man er bare nogenlunde stabil på benene.

Old faithful geyser
Old Faithful Geyser.

Canyon Village er et landskab med mange store og flade områder, hvor der er rigtig god sandsynlighed for at se bisonhorder. Det er også her, at du kan opleve Upper and Lower Waterfall, som ligger tæt på hinanden. Området byder desuden på smukke store dale, som henleder tankerne på Grand Canyon, selvom der dog er væsentlig forskel på størrelsen.

Bison
En bison langs vejkanten i Yellowstone national park.

West thumb og Grant Village er et af de mindst besøgte områder, og her kan man derfor finde fred og ro. Her findes en række flotte og farvestrålende hot springs, som ligger helt ud til Yellowstone Lake. Mange kommer forbi området på vej ud eller ind af parken, da den sydlige udgang mod Grand Teton National Park findes her. Vi kørte selv ud af Yellowstone denne vej. Du kan handle, spise og tanke bilen op, men hvis du søger overnatning finder du ingen hoteller men ’kun’ campingpladser i dette område.

Billede taget på vej ud af Yellowstone national park mod Grand Teton.

Fishing Bridge, Lake village og Bridge Bay var det område vi ankom til Yellowstone, da vi fra byen Cody kørte ind i parken ad den østlige indgang. Dette er et af de områder hvor du har størst chance for at se bjørne. Vi var selv meget heldige og så allerede efter få minutter i parken en stor, sort bjørn som spiste af et ådsel ved floden. I området fylder Yellowstone Lake også en del.

Bjørn i Yellowstone national park
Bjørn vi så lige efter vi var ankommet til Yellowstone national park.

Alle områder er meget forskellige, og det er svært at udpege et favoritsted. Man oplever hurtigt i Yellowstone, hvor anderledes parken er i forhold til andre naturområder i USA, eller for den sags skyld resten af verden – en gennemført unik naturoplevelse.

En kilde nær en geyser fyldt med mineraler, som giver denne farve.

Overnatning i Yellowstone National Park

Vi har besøgt mange nationalparker i USA, og vi har erfaret at man klart bør bo i selve parken, hvis det er muligt. Det er ofte dyrt, men det er pengene værd. Ofte er der tale om ældre, historiske og unikke hoteller med en stor portion charme. Og de ligger næsten altid i smukke omgivelser med mulighed for at starte dagen direkte i nationalparken, i stedet for at bruge sin sparsomme ferietid på transport ind og ud af parken.

Mammoth Hotel
Mammoth Spring Hotel inde i selve parken.

I Yellowstone havde vi hjemmefra reserveret to forskellige hoteller, Mammoth Spring Hotel i den nordlige del af parken og Old Faithful Inn i den sydlige. Begge hoteller var valgt ud fra deres beliggenhed. Vi ville gerne bo forskellige steder, så vi kunne opleve de forskellige områder af parken uden at skulle bruge timer på at køre til og fra hotellet. Begge hoteller var fantastiske og praktiske, tæt på vandreruter, natur og dyreliv. På den måde oplevede vi en masse uden at starte bilen.

Old Faithful Inn
udsigt til Mammoth Spring Hotel fra Mammoth Hot Springs.

Mammoth Spring hotel havde vi et værelse med bad og toilet på gangen. Det fungerede rigtig godt og der var gode og rene faciliteter. Værelset var stort og vi havde en fantastisk udsigt, hvorfra vi hver aften kunne se kronhjortene græsse med deres kalve. Hotellet har to forskellige spisesteder, og vi prøvede dem begge. Den ene er en cafe som tilbyder klassisk fastfood som burgere og sandwichs, men kvaliteten var fin. Det andet spisested er en lidt pænere restaurant som overraskede os meget positivt. Her fik vi virkelig lækker mad. Restaurantens morgenbuffet var også en god oplevelse.

Old Faithful Inn oppe fra et udsigtspunkt i parken.

Old Faithful Inn er et ikonisk hotel som åbnede i 1904 og er verdens største bjælkehytte. Hotellet er fredet og en del af Historic Hotels Of America. Både Theodore og Franklin Roosevelt har boet på hotellet, og dermed skulle vi bo to nætter på samme hotel som to tidligere præsidenter. På dette hotel havde vi også et værelse uden bad og toilet, og igen blev vi meget positivt overrasket over de gode faciliteter. Old Faithful inn er meget velbesøgt, også af turister som ikke bor på hotellet, så du skal være forberedt på et mylder af mennesker i dagtimerne. Hotellet har flere spise-muligheder. Vi spiste på deres finere restaurant den første aften, men blev dog skuffet over både maden og serviceniveauet, som var meget ringe. Om aftenen kan du sætte dig i en stol og nyde udsigten med en drink og lytte til livemusik.

Alt i alt var begge hoteller en unik oplevelse, som vi ikke ville være foruden, og som vi klart kan anbefale. Der findes flere overnatningsmuligheder i parken. I kan se de forskellige muligheder her.

Vil vi komme igen?

Yellowstone er en utrolig, fantastisk, unik og anderledes nationalpark – den bedste vi nogensinde har besøgt. Det er som at køre rundt i en helt anden verden, og der er noget nyt at se på hele tiden. Vi oplevede et imponerende dyreliv, massevis af gejsere og hot springs, gode vandreruter, flotte vandfald, store flade enge, canyons så langt øjet rækker og fremragende udsigter. Eneste ulempe er, at parken besøges af over fire millioner gæster om året, så du har den ikke for dig selv. Men hvis du begiver dig ud på nogle af vandreturerne kan du være helt alene, og det vil vi klart anbefale.

Kronhjort
Amerikansk kronhjort

Næste gang vi kommer i nærheden af Yellowstone National Park, vil vi klart aflægge parken et besøg igen. Vi havde fem dage i parken, men fik trods den pæne tid vi havde afsat, ikke oplevet det hele.

Gnaver
En gnaver i Yellowstone national park.

Hvordan vi arrangerede opholdet i Yellowstone

Hjemmefra bestilte vi hoteller via Xanterra, som driver de fleste lodges i de amerikanske nationalparker. Du kan finde deres hjemmeside og alle hotellerne her.

I den første Nationalpark vi besøgte på vores tur, købte vi et årskort som gælder til alle nationalparker i USA. Det koster 85 dollars og gælder for hele bilen, og det kan derfor godt betale sig, da det ofte koster 20-35 dollars at besøge en enkelt park. Årskortet gælder et helt år fra købstidspunktet. Man skal skrive under på kortet, og der er plads til to underskrifter. Du kan nøjes med at sætte én underskrift på kortet og sælge det videre når du kommer hjem.

kort over Yellowstone national park
Kort over Yellowstone national park.

Vi ankom til Yellowstone i starten af september, og det var rigtig fint vejr med behagelige temperaturer. Når du rejser i september er der mindre mennesker end i højsæsonen. Det er dog uanset hvad altid en fordel – faktisk en nødvendighed – at bestille hoteller hjemmefra i meget god tid, ellers bliver de udsolgt. Vi bestilte vores hoteller næsten et år før ankomst, og alligevel var der kun de dyreste suiter og værelser uden bad og toilet tilbage.

Vi ønsker dig god tur til Yellowstone!