Glamping i Skjoldungernes Land

Glamping ved Roskilde

Glamping er et udtryk for ”Glamorous camping” og er blevet det nye sort indenfor luksusferie. Vi elsker det også, da vi kan kombinere naturen og komforten som man finder ved Glamping. I Nationalparken Skjoldungernes Land er der kommet en glampinglejr, og den skulle vi da prøve. Vi fik samlet et par venner der var frisk på ideen og fik booket et par telte i maj måned.

Nationalparken Skjoldungernes Land

Mange tænker at en nationalpark er noget man finder i udlandet, men der findes faktisk fem forskellige nationalparker i Danmark, hvor den ene er Skjoldungernes Land Nationalpark som ligger omkring Roskilde Fjord. Et fantastisk smukt område, hvor man kan forsvinde i de dybe skove, få en smuk udsigt udover Roskilde Fjord og opleve et bredt dyreliv imens man nyder de mange forskellige vandreruter eller sover i de mange shelters som findes i området.

At Skjoldungernes Land er blevet valgt som en nationalpark skyldes det mangfoldige og varieret landskab, som er rigt på kulturhistorie og naturoplevelser. Nationalparken er præget af Roskilde Fjord, som står smukt med en blanding af vild natur, dybe skove og store marker.

Ifølge sagnene var det også her, at skjoldungerne regerede og samlede Danmark under en samlet konge.

Vandløb i Nationalparken Skjoldungernes Land

Ankomst til Glamping lejren

Vi kørte spændte afsted og ankom til Sonnerup Gods hvor selve lejren ligger. Allerede om morgenen fik vi en mail om at hytterne ville være klar ved en 14-tiden, og så snart vi kørte ind på parkeringspladsen stod Magnus klar til at byde os velkommen. Omgivelserne omkring Sonnerup Gods er i sig selv ret smukt og man kan med fordel nyde de smukke rododendron-buske, den lille sø eller den gamle voldgrav, som forsat står smukt overfor selve godset.

Fra parkeringspladsen bad Magnus os om at gå små 500 meter længere ned ad vejen, hvor han oppe på skovstien ville møde os. Mellem en masse grantræer stod han klar og sagde ”følg med mig”. Vi bevægede os igennem grantræerne, som om vi var på en skattejagt, og fulgt spændt efter.

Faciliteterne ved vores Glamping-telt

Synet vi blev mødt af, da vi kom ud af grantræ plantagen fik os til at smile. Vi havde vores egen lille lejr i lejren og med en smuk udsigt udover rapsmarkerne som blomstrede perfekt på dette tidspunkt. Hele lejren var omgivet af grantræer og vilde hindbær.

Glamping lejren oppefra

Vi havde vores egen bålplads, udendørs sofa, toilet, bænk og et stort område at bevæge os rundt på. Vi lå også helt alene, og kunne næsten ikke fornemme de andre telte som ligger mellem plantagen. En virkelig flot lejr, hvor man havde alt for sig selv.

Selve teltet var et stort kanvastelt, som stod flot i omgivelserne og indeholdt både en stor dobbeltseng, fryseboks, en masse tæpper, en lille reol med vinglas og alt hvad man skal bruge til at spise en god middag. Derudover lå der en masse redskaber til at lave mad over bål. Så om man ville nyde en varm kop kaffe, lave pandekager eller popcorn over ild, så var det muligt – hvilket vi også fik udnyttet.

Tapas, vin og pandekager lavet over ild

Efter vi var ankommet, brugte vi lidt tid på at gå en tur i den omkringliggende skov, men der gik ikke langt tid efter vi kom tilbage til vores lejr, at vinen og øllene blev åbnet. Vi fik tændt op i bålet og nød solen og det gode vejr, som vi var utrolig heldige at have her i starten af maj, hvor vi var afsted.

Bålet blev tændt og skabte varme og hygge

Hjemmefra havde vi støttet en lille lokal restaurant og bestilt en tapasmenu, som vi nød omkring vores bænk med vores venner sammen med endnu mere vin. Erkender gerne, at der sneg sig lidt tømmermænd ind dagen efter.

Lækker Tapas vi havde taget med hjemmefra

Da solen stiller og roligt begyndte at gå ned, samlede vi os omkring bålet og gik i gang med at lave pandekager over ilden. En oplevelse vi aldrig selv havde prøvet før, men bliver i hvert fald ikke sidste gang. Pandekagerne fik de sprødeste kanter, som gjorde dem til nogen af de bedste vi smagt.

Vi havde valgt selv at tage både tapas og pandekagedej med, men man kan også bestille både mad, snacks og oplevelser via GoGlamping, som står for det. Man får en mail et par dage før, hvor man kan bestille disse muligheder. Så det er helt op til en selv, om man vil sørge for det selv, eller man vil udnytte muligheden for at alt er klaret for en.

Vil vi komme igen?

Glamping er vi blevet ret vild med, og skal helt klar ud og prøve det flere steder både i Danmark og i udlandet. Oplevelsen ved Glamping-lejren ved Skjoldungernes Land var da også en unik oplevelse. De har formået at skabe en fantastisk stemning som både passer til børnefamilier, en tur med vennerne eller en romantisk tur med sin bedre halvdel.

Man sov som en drøm og havde nogen gode senge med dyne og hovedpude, masser af tæpper og alt hvad man skal bruge til at lave sin egen mad, åbne en flaskevin eller kaste sig ud i at lave pandekager over bål, som vi gjorde.

At man har lagt teltene ind i mellem en granskov plantage er smart og unik lavet. Det giver den helt rigtige stemning. Og samtidig har man udsigten udover rapsmarkerne, de dybe skove og kommer man senere på året end os, vil man også kunne plukke vilde hindbær lige op af sin camp.

Stemningsbillede fra lejren med de smukke lyskæder der hænger omkring i området

De eneste småting som kunne gøre det bedre, ville være at man ikke selv skulle vaske op, som de gerne ser man gør (for at undgå dyr – så giver god mening). Men det kunne man have løst med et lille fælles skur eller andet man kunne stille dette, så personalet kunne vaske det op dagen efter. Det ville vi forvente ved en glampingoplevelse. Men ellers har vi ikke nogen dårlig ting at sige om vores oplevelse.

Så ja vi kommer meget gerne igen, og nød virkelig at have vores venner med, som gjorde dagen utrolig hyggelig med lækker mad, en masse vin, bål og en masse tæpper der gjorde vi kunne sidde ude hele aften og nyde skovens ro.

Vi hyggede os ved bålet med tæpper, vin og smuk solnedgang

Hvordan vi bookede opholdet

Vi booket oplevelsen via Duglemmerdetaldrig som er en fantastisk side med en masse unikke oplevelser og overnatningsmuligheder. I kan finde Glamping-opholdet her (reklamelink).

Man kan med fordel kombinere besøget med en tur rundt i Nationalparken Skjoldungernes Land eller Roskilde by, som ikke ligger langt fra området.

Husk at følge os på Facebook og Instagram hvor vi løbende lægger nye billeder og indlæg op.