Glamping ved Zion National Park

Udsigt over Under Canvas Zion

Da jeg var barn gik jeg til spejder. Jeg fik lært en masse om forskellige knob, overlevelsestaktiker og sov også i telt på en weekendtur med spejderne. Må dog også erkende, at sove i telt aldrig helt har tiltalt mig, da man ofte sover på en hård underflade og dermed ikke noget jeg har dyrket meget siden min første tur som spejder.

Turen til USA i sommeren 2018, skulle dog ændre min lyst til at sove i telt. En aften imens vi researchede til vores rundrejse faldt vi over en teltlejr som lå lige op af Zion National Park. Et telthotel, hvor man kunne bo i unikke oplevelser ved naturen og de flotte røde klipper man møder ved nationalparken. Vi havde tidligere set sådanne lejre, men aldrig rigtig undersøgt det yderligere. Så til vores store overraskelse fandt vi ud af der både var bad, toiletter, dobbeltseng, brændeovn, restaurant, yoga mv. på dette hotel. Vi fandt ud af man kalder det GLAMPING. Glamping er det nye sort indenfor rejsebranchen, hvor man sover i naturen og samtidig har den samme luksus man møder på de fleste hoteller i den gode ende.

Under Canvas Zion
Under Canvas Zion som smelter sammen med de naturlige omgivelser.

Ankomst til Under Canvas Zion

Vi kørte mod hotellet. Vi måtte gætte os lidt frem, da vores GPS ikke helt kunne finde stedet. Under Canvas Zion som hotellet hedder ligger nemlig midt ude i ingenting, kun blandt en masse klipper og lige op af indgangen til den gratis del af Zion National Park. Efter en lille omvej fandt vi dog stedet og kørte direkte op til hovedteltet, som er et kæmpe kanvastelt, som indeholder både restaurant, receptionen og loungeområde. Her kan man også se dagens aktiviteter på campen, som bl.a. byder på morgen Yoga og live musik, som vi selv fik fornøjelsen af.

Personalet fandt os hurtigt. En sød pige viste os rundt i selve hovedteltet og badefacilitetterne, som var ret fine, og vores frygt omkring fællesbad og toiletter der lugtede blev gjort til skamme. Derefter blev vi kørt i en el-golfvogn op til vores telt.

INSIDERVIDEN: Glamping er et sammensat ord for glamour og camping. Ordet opstod første gang i 2005, hvor man brugte det til at beskrive et luksustelt ligesom de rige og kongelige brugte i gamle dage. De fleste Glamping-lejre er lavet af kanvastelte og har alle de moderne omgivelser som man finder på et normalt hotel

Vi havde bestilt et standard telt med fælles bad og toilet. Det nemlig ikke billigt at bo i denne lejr, og vi havde derfor valgt at betale det halve af hvad det koster at få et telt med eget bad og toilet.

Toilet og badefaciliteterne

Hvis man går ALL IN kan man også få et telt med gennemsigtigt udkig over ens dobbeltseng, så man kan se på stjernehimlen hele natten eller en suite med alt hvad det nu indebærer af luksus.

Standard telt
Vores telt udefra med brænde og to stole.

Vores telt havde egen dobbeltseng, to flagermus-stole og et lille bord samt en brændeovn. Udenfor teltet havde vi to stole og brænde. Bilen kunne vi også parkere lige op af vores telt, så vi lod vores kuffert blive.

Telt indenfor
Vores telt indenfor med dobbeltseng, flagermus stole mv.

Middag, en fugleedderkop og livemusik

Efter vi havde tjekket ind tog vi en tur ind i Zion National Park. Lige op ad campen ligger indgangen til den gratis del af parken, hvor man kan køre en utrolig flot tur og få en god forsmag på parken. Vi må dog også erkende at denne del er ingenting i forhold til den officielle del af parken, hvor man skal igennem betalingsindgangen.

Zion National park er en utrolig flot og anderledes park, som byder på unikke naturoplevelser og mulighed for nogen gode vandreture.

Zion National Park

Efter vores lille køretur slappede vi af i teltet, og nød vores lille blæser og ”regnbruser” indenfor i teltet, som er tændt om dagen, når man er hjemme.

Afslapning i vores telt efter en lang dag i Zion National Park

Nu hvor vi boede ude i ingenting havde vi ikke mange andre muligheder end at spise på hotellets restaurant, som lå nede i hovedteltet. Og omgivelserne var helt unikke, og man kan sidde både inde og ude. Udenfor bliver spiseområdet lyst op med lyskæder og den ene aften var der også livemusik. Vi fik serveret god mad til rimelig priser og der er altid gratis vand, kaffe og the, som man kan nyde døgnet rundt. Og samtidig kunne man nyde en fantastisk udsigt samtidig med solen stod op og man nød sin morgenmad.

På vores anden aften lige inden vores mad var klar hører vi et skrig. Damen på bordet overfor os farer op, og skriger ”SPIDER”. Vi tænker – ja hvad havde du regnet med vi er jo ude i naturen. Men her skreg vi begge også hurtig SPIDER. En kæmpe fugleedderkop på størrelse med en god mandehånd kom stille rolig kravlende over mod vores bord, som om den ejede området. Her må jeg erkende vi ikke tog kampen op, og vi lod den passere og rykkede os pænt til side.

En fugleedderkop som kom forbi vores bord, imens vi nød en god middag.

Selv om vi blev lidt forskrækkede og vi absolute ikke er fan af edderkopper, så var det også en ret unik oplevelse, at se en fugleedderkop i naturen. Vi fik nydt livemusikken, middagen og solnedgangen da fugleedderkoppen var væk.

Lounge om aftene, hvor der bliver serveret mad og livemusik

Marshmallows og en fantastisk stjernehimmel

Om aftenen er der hver dag marshmallows over bål. Personalet tænder op i bålet og alle der lyster, kan så nyde et campfire sammen med de andre gæster, imens man laver marshmallow på pinde over ilden. Dertil kommer den utrolig smukke stjernehimmel.

Campfire med Marsmallows

Når man er ude i naturen og ude hvor ingenting kan forstyrre det naturlige lys fra stjerner og månen, skinner nattehimlen ekstra meget. Det var ikke anderledes her, hvor aftenen og natten bød på en uforglemmelig nattehimmel. Vi nød virkelig roen, naturens lyde og den utrolig smukke stjernehimmel. Vi valgte at lade vores teltdug stå åben og kun med nettet lukket til (så der ikke kom fugleedderkopper ind og andet kryb), og dermed kunne vi ligge i vores seng og nyde natten himlen samt vågne op med solopgangen udover campen og de omkringliggende bjerge.

Vil vi komme igen?

Troede aldrig vi skulle sige det, men hold op hvor skal vi sove i telt igen. Glamping bliver vores foretrukne overnatning når vi får muligheden for det (og pengepungen tillader det – for det er ikke billigt). Under Canvas Zion leverede en unik oplevelse, som vi ikke ville have været foruden, og vi fortrød flere gange på resten af vores tur, at vi ikke havde booket det flere steder. Under Canvas har flere forskellige destinationer rundt i USA, og du kan fx også bo i en af deres glampinglejre ved Mount Rushmore, Yellowstone eller Grand Canyon.

Udsigten fra vores telt, når man ligger indenfor.

Alt ved lejren var tiltalende lige fra den afslappede stemning man oplevede, maden, omgivelserne og nattesøvnen som bare blev lidt bedre af, man lå ude i naturen.

Vi kommer ihvertfald til at besøge Under Canvas næste gang vi kommer forbi en af deres lejre i USA. Men nu skal vi også finde andre glampinglejre rundt i verden, når vi er ude i verden.

Vi har tidligere oplevet noget lignende i Cambodja, som I kan læse om her. Der boede vi på en tømmerflåde ude på en flod i et luksus safaritelt, med badekar og dobbeltseng.

Hvordan vi bookede opholdet

Vi bookede hotellet via Hotels.com – hvilket vi ofte gør, fordi vi optjener bonuspoint hos dem.

Turen var en del af en større tur vi havde rundt i USA, og selv om vi kun boede to nætter i Under Canvas Zion, ville vi gerne have boet i nogen af deres andre camps rundt omkring i USA, hvor vores tur også kom forbi. I kan læse mere om konceptet og deres andre camps her.