Inle Lake – flydende haver og landsbyer på pæle

Inle Lake i staten Shan i Myanmar er landets 2. største sø, og med en højde på mere end 800 meter over havets overflade, er søen samtidig en af verdens højst beliggende ferskvandsøer. I regnsæsonen bliver søen op til 5 meter dyb, mens vandstanden falder til 1,5 meter om sommeren, hvor der stort set ikke falder noget regn. Søen er omkranset af bjerge og ligger meget smukt.

Inle lake

Inle Lake er mest kendt for sit helt særlige folkefærd, der bor på søen, og som lever af at fiske og dyrke grøntsager i flydende haver, som bindes fast til søens bund. I haverne dyrkes især tomater, men også agurker, bønner mv. Byens skoler, restauranter, butikker og huse er bygget på pæle i søen, da samfundet ikke ejer den omkringliggende jord. At opleve et helt bysamfund som bogstaveligt talt lever hele livet på søen, og derfor fungerer fuldstændig på søens premisser, er en ret unik oplevelse.

‘Nummerpiger’ og boarding tider på papir i lufthavnen

Da vi skulle flyve fra Bagan til Inle Lake kørte vi tidligt mod lufthavnen, og lufthavnen var en oplevelse i sig selv. Bagagen blev vejet på hvad der minder om en almindelig badevægt. Tidspunkterne for flyafgangene var skrevet i hånden og hængt op med tape på væggen, og da flyet skulle boarde blev det bekendtgjort af piger som gik rundt i lufthavnen med et skilt over hovedet, næsten som man kender ’nummerpiger’ fra boksekampe i fjernsynet. Med andre ord befandt vi os i en yderst primitiv lufthavn, men vi tog det som en sjov oplevelse, og flyet gik til tiden.

Lufthavn Bagan

Pindaya’s huletempler

Da vi landede i lufthavnen ved Inle Lake blev vi samlet op af vores guide. Inden vi skulle hen til selve søen, ville vi først opleve lidt af de omkringliggende omgivelser. Først kørte vi mod den hellige by Pindaya, som er kendt for et huletempel og et fantastisk madmarked. Men inden vi nåede så langt, bad vi om at gøre stop i en tilfældig landsby, for at se hvordan befolkningen boede, uden påvirkning fra turister eller souvenier shops. Vi gik rundt i landsbyen og talte med forskellige lokale familier, og vores guide hjalp med at oversætte til engelsk, når vi talte med de mennesker, vi mødte på vores vej. På vej tilbage til bilen købte vi stegt tofu i en lille vejsidebod, som smagte ret godt.

Fremme ved byen Pindaya besøgte vi huletemplet, som huser mange tusinde bladguldbelagte Buddha-figurer. Hulen var enorm og meget dyb, og uanset hvor man kiggede hen var der Buddha-figurer over alt. For religiøse buddhister er det helt almindeligt at finansiere og opsætte en Buddha i grotten, og på samtlige figurer stod navnene på de mennesker, som havde stået for donationen.

Madmarked som er en fryd for øjet – selv om det næppe ville kunne godkendes i Danmark

Efter besøget i grotten besøgte vi det lokale madmarked. Vi var heldige, for netop denne dag var en stor og særlig handelsdag i området. Derfor var en masse bønder fra de omkringliggende landsbyer i bjergene kommet for at sælge deres produkter. Der var tonsvis af friske varer, som dog blev opbevaret lidt anderledes, end hvad Fødevarestyrelsen i Danmark ville have anbefalet. Se for eksempel billedet nedenfor, hvor en hund klør sig under kødstykkerne, som bager i solen.

Ankomst med båd til vores hotel

Nu var det tid til at tage mod vores hotel ved Inle Lake. På vejen fandt vi dog tid til at besøge et lokalt kloster, som er mange hundrede år gammelt, men stadig står i original og utrolig flot stand. I klosteret sad en masse novicer og læste i deres hellige bøger, med målet om en dag at blive munke. Omkring novicerne løb en masse kattekillinger rundt og legede.

Da vi kom frem til selve Inle Lake, blev vi hentet i en lille båd. Vi sejlede mod det hotel, som vi skulle bo på de kommende dage. Vi vidste på forhånd at det femstjernede hotel lå helt ned til søen og var opført i engelsk kolonistil, og vi havde høje forventninger til hotellet. Forventningerne blev i den grad indfriet, men det kan du læse mere om i et kommende indlæg under menupunktet ’Unikke hoteller’. For at komme hen til hotellet sejlede vi ind mellem en masse høje siv, og pludselig lå hotellet foran os, hvilket du også kan se på billedet.

På vej til hotellet støtte vi flere gange på de lokale fiskere, som er kendt for deres helt specielle fisketeknik. De holder deres årer med fødderne, som de både sætter farten og styrer med, mens de så har hænderne fri til at kaste nettet ud og fange fisk. Imponerende og ikke lige den måde jeg fiskede med min far på, dengang jeg var barn.

Ældgamle templer, træer og pagoder

Næste dag blev vi hentet på hotellet i en long-tail båd af vores guide. Vi besøgte et tempelområde, som vi desværre ikke kan huske navnet på, men som var helt fantatisk med hundredevis af gamle templer, stupaer og pagoder. Mange af de hellige bygninger var blevet ’overtaget’ af naturen, idet der voksede både træer og buske ud af dem. Vi elsker når man kan se naturen tage over, for det giver et helt fantastisk udtryk og en særlig stemning.

Mødet med de langhalsede kvinder

Derefter sejlede vi mod en lille landsby på vandet, hvor vi besøgte det særlige stammefolk, hvor kvinderne stræber efter at få så lange halse som muligt – deraf navnet ’Long-neck people’. Mange kender måske de langhalsede kvinder fra Thailand, men de lever altså også i Myanmar. En del af kvinderne var kommet til Inle Lake for at arbejde og spare penge op, som de kunne tage med retur til deres landsbyer i bjergene. Jacob synes at vi skulle støtte med lidt penge, så han købte en skildpadde i træ med låg, der nu står på vores terrasse hjemme i Danmark.

Da vi sejlede tilbage mod hotellet besøgte vi de tidligere omtalte flydende haver, hvilket var meget imponerende. Tænk at kunne dyrke så mange afgrøder midt på en sø.

Hvordan vi planlagde opholdet ved Inle Lake

Hjemmefra havde vi arrangeret turene og transporten med vores guide, Richard.

Hotellet vi boede på hedder Sanctum Inle Resort. Det var det dyreste hotel på turen og kostede omkring 1.000 kr. pr. nat, men bestemt alle pengene værd.

Vi kom aldrig ud fra hotellet om aftenen, fordi vi bare nød udsigten og den virkelig lækre mad, som hotellets restaurant serverede for os. Derfor har vi ikke de store anbefalinger til restauranter i nærheden. Vi havde dog talt om at låne cyklerne på hotellet og cykle til en nærliggende vingård, hvor vi kunne have spist frokost og fået vinsmagning, men vi kom aldrig væk fra poolen den pågældende dag.

Flybilletterne fra Bagan til Inle Lake (HEHO) købte vi via momondo.dk, og vi fløj med det lokale Myanmar National Airlines. Du bør dog undersøge lidt om flyselskaberne inden du køber indenrigs flybilletter, da flere af landets flyselskaber er farlige at flyve med. Vi lyttede til vores veninde i Myanmar og bookede kun billetter hos Myanmar National Airlines og Air KBZ, som begge efter sigende skulle have et fornuftigt sikkerhedsniveau.

Du kan læse mere om vores rejse i Myanmar og hvordan vi planlagde vores tur i indlægget Myanmar – et mystisk og fantatisk land, og du kan finde generelle tips til at bestille rejser her.