Mode, Mad og Milano – Weekendtur

Sporvogn Milano

For et par uger siden indløste vi den weekendtur til Milano, som vi sammen med vennerne fra vores gourmetklub for længe siden havde planlagt. Målet var hygge, gode madoplevelser og at udforske den meget fashionable storby i Italien.

Milano er Italiens modeby nummer ét – alle de store mærker som fx Dolce & Gabbana, Versace og Armani huserer her. Udover mode er byen også kendt for den 2. største domkirke i verden, kun overgået af Peterskirken i Vatikanstaten i Rom. I byen ligger også de to store fodboldklubber A.C Milan og Inter, og du kan vælge at besøge stadion (Begge hold spiller på hjemmebane, på det samme stadion) hvis du er interesseret i fodbold og skal forbi Milano.

På opdagelse i byen

Efter vi havde tjekket ind på vores hotel Ibis Milano Centro, gik vi ud i byen for at finde et sted at spise frokost. Vi havde ikke lige overvejet at man holder siesta i Milano, og derfor var mange restauranter lukket omkring kl. 15, hvor vi ellers var sultne og skulle finde et spisested. Vi måtte nøjes med en cafe, hvor det eneste gode vi vil nævne var deres kaffe – resten er ikke værd at berette om.

Vi gik derefter i retning af domkirken. Vi havde ikke bestilt billetter hjemmefra, og vi erfarede at vi desværre kun kunne opleve kirken udefra, da køerne var meget lange. Desuden var billetterne til terassen udsolgt for resten af dagen, og kirken kunne vi ikke få adgang til, da vi alle havde shorts på, som ikke dækkede vores knæ. Derfor et godt råd: bestil billetter hjemmefra til terassen og kirken og husk tøj der dækker dine knæ og skuldre. Specielt overfor kvinderne var ’tøjpolitiet’ særligt opmærksomme.

Vi fik alligevel nyt den flotte domkirke udefra. Jacob mødtes med en lokal ven dagen efter, og heldigvis havde de held med at komme op på domkirkens terrasser denne dag (hvor man går rundt på kirkens tag med udsigt over byen), og Jacob fik taget nogle flotte billeder. På selve pladsen foran kirken er der mange mennesker, og dermed også – som mange andre steder i verden – en del ”scams”. Der er fx personer som tilbyder tørrede majskorn eller armbånd, som de giver til turisterne, og så snart turisterne har fået armbåndet på eller smidt majskornene på jorden til fuglene, så forlanges der penge. Vær derfor opmærksom på at afvise dem hurtigt. Vi oplevede at de gik efter børnene, som ikke kunne sige nej, og dermed blev forældrene ’tvunget’ til at betale. Vi oplevede dog også, at politiet forsøgte at være tilstede og skræmme dem væk.

Ved siden af kirken ligger Galleria Vittorio Emanuele ll, hvilket er et overdækket center med en række luksusbutikker og spisesteder. Det er virkelig smukt og har et fantastisk glastag, brede boulevarder og mosaikbelagt gulve. Stedet er også kendt for en mosaiktyr i mosaikgulvet, hvor man kan opnå held i livet ved at dreje rundt på sin hæl på tyrens nosser tre gange  – ja, simpelthen.

Senere gik vi mod Sforza Castle. Ikke langt derfra fandt vi en hyggelig lille vinbar, hvor vi drak et godt glas vin, en cocktail og spiste lidt lækre snacks. Mange vinbarer tilbyder gratis snackbar med lækre tapasretter af italienske råvarer, når du køber et glas vin eller en drink. Det er en nem og smart måde at få en let og billig frokost på. Senere på aftenen fandt vi et lokalt pizzaria og spiste en god omgang italienske stenovnspizzaer.

Europas største outlet-shoppingcenter

Efter en god nats søvn kørte vi i bus til Europas største outlet center. Centeret har hundredevis af butikker med alle de Italienske mærkevarer, men også mange udenlandske. Her kan du finde sidste års mode til rigtig fine priser.

Centeret hedder Serravalle Designer Outlet og ligger halvanden times kørsel fra Milano. Til trods for den lange distance er stedet dog et besøg værd. Centeret er udendørs og bygget op som en italiensk landsby, utrolig flot med åbne pladser, brede gader og massere af siddepladser. Vi fik da også brugt lidt penge og fyldt kabinekufferterne op.

Gourmetoplevelser i Milano

Hjemmefra havde vi undersøgt lidt om mange af Milanos spisesteder, og én ting er sikkert: hvis man har penge til det, elsker Michelin restauranter og femstjernede hoteller, så er Milano byen man skal opleve.

Vi havde bestilt bord på den sicilianske Michelin anbefalede restaurant Sikélaia, og hold op hvor var det en himmelsk oplevelse. Du kan læse mere om vores besøg på Sikélaia her.

Vi besøgte også Eataly, et gourmetmarked som engang også har ligget i Illum i København. Der kunne det dog ikke løbe rundt, så stedet lukkede ned efter kun 10 måneder i Danmark. I Milano går stedet dog strygende, med et hav af friske råvarer og et kæmpe udvalg af italienske egnsprodukter. Du kan også se hvordan man laver mozzarella fra bunden af – og smage på det. Eataly tilbyder generelt utroligt mange smagsprøver. Vi fik både smagt mozzarella, pølser, oste samt lækre kager og fisk.

Vi valgte at dele en kæmpe pizza med fire forskellige typer fyld på, så man fik fire forskellige slags pizzaer i  én. Herudover bestilte vi pasta med frisk tomatsauce og mozzarella – virkelig en god oplevelse, som imponerede os meget. Vi fik også købt en masse varer med hjem, og tilbage i Danmark har vi allerede nydt risotto med græskar, stegt pølse og krydderurter.

Vil vi komme igen?

Milano er en dejlig by. For mit eget vedkommende (Dennis) var det min første reelle oplevelse af Italien, og hold op hvor blev jeg vild med det. Byen byder ikke på de vilde seværdigheder, men er til gengæld ekstremt charmerende. Til en weekendtur egner byen sig derfor perfekt.

Vi havde både dårlige og rigtig gode madoplevelser, og sidstnævnte er heldigvis dem vi husker bedst. Vi kan især anbefale madmarkedet Eataly og restauranten Sikélaia.

Lidt udenfor Milano ligger Comosøen, Bellagio og andre hyggelig byer. Man kan også nemt komme videre til Venedig fra Milano både med tog eller bus.

Hvordan vi planlagde turen

Vi bestilte flybilletter via momondo og fløj med Easyjet direkte fra København til lufthavnen Malpensa ved Milano. Billetterne kostede omkring 600 kr. tur/retur per person, men var kun inkl. håndbagage. Det var dog fint for os, da vi kun skulle være væk fra fredag til søndag.

Hjemmefra havde vi reserveret togbilletter tur/retur fra lufthavnen, hvilket var rigtig nemt. Vi boede kun 500 meter fra Milanos svar på Hovedbanegården – Grand Centrale. Det er altid rart at vælge et hotel i nærheden af en station, som hurtigt kan nås fra lufthavnen, hvis det giver mening i forhold til resten af byen.

Vi boede på Ibis Milano Centrale.Når man rejser mange mennesker sammen, er det en særlig god ide at være medlem af hotels.com reward program – på denne tur rejste vi fx tre par og havde dermed brug for tre værelser i to dage, hvilket gjorde at vi optjente seks nætter. Dermed mangler kun fire nætter til næste gratis bonusovernatning. Hotellet kostede omkring 500 kr. pr. værelse for to nætter.

Seværdighederne i Milano havde vi ikke bestilt adgang til hjemmefra, men det er muligt, hvis du ønsker at sikre dig adgang og at springe køen over. Du kan fx bestille adgang til domkirkens terrasse, museum og selve kirken. Du kan bestille billetter til kirken her. Betjentene ved kirken går meget op i din påklædning, så husk at du ikke kan få adgang til kirken i shorts eller bare skuldre.

Turen til outlet centeret havde vi bestilt hjemmefra hos getyourguide. Det viste sig at være en god ide, for bussen var fyldt helt op, og de mennesker der ville købe billet på selve dagen blev afvist.

Vi havde medbragt rejseguiden ”Turen går til Norditalien”, som indeholder et kortere afsnit om Milano.

Du kan i øvrigt læse vores generelle tips og tricks om at bestille og planlægge rejser her.