På cykelferie i Jelling – Vikinger, Øl og Danmarks hårdeste cykelbakker

Reklame i samarbejde med Bikester og VisitVejle

Vi elsker at rejse i Danmark og opleve naturen, de små hyggelige byer og de mindre kendte seværdigheder, som man normalt ikke lige tænker på. Denne gang udfordrede Bikester os til at holde cykelferie i Danmark, og udfordring tog vi gerne op.

Da Vejle og omegn byder på Danmarks hårdeste cykelbakker og natur i en liga helt for sig selv, faldt det os naturligt at cykelferien skulle holdes i netop dette område. Desuden kommer Tour De France til byen i 2021, så hvorfor ikke prøve køre vejene i området?

VisitVejle var med på ideen og foreslog at udforske Jelling, en mindre by ca. 10 km. nordvest fra Vejle. Vi var som altid klar på at opleve nye steder i Danmark, så vi gjorde klar til cykelferie i Jelling.

Danmarks hårdeste cykelbakker

Man skal absolut ikke underkende at holde ferie i Danmark, og dermed udnytte muligheden for at opleve ny sider af sit eget land og de lokale seværdigheder. Eksempelvis tog vi sidste år på aktiv ferie i Vejle Ådal, som gjorde dybt indtryk på os. Ofte mindede naturen omkring Vejle os om den natur, vi tidligere har oplevet i flere af de storslåede, amerikanske nationalparker.

Forud for cykelferien havde vi udvalgt ”Højlandsruten ved Skibet – Panoramaruten 4”,som ligger få kilometer fra Jelling. Vi parkerede bilen i Jelling by og fandt cyklerne og regntøjet frem. Vejret var ikke helt med os, men det jo en del af charmen ved at holde ferie i Danmark. Så iført regntøj, cykelhjelm og cykeltaske drog vi ud på Panoramaruten.

Dennis med cykelhjelm på vej ud på cykelferie

Allerede få kilometer inde i ruten blev vi mødt af endeløse marker med bakker og skove i baggrunden. Og en stilhed og ro, som er svær at opdrive, hvor vi selv kommer fra. Vi stoppede for at nyde udsigten og blev ret hurtigt dus med lokalbefolkningen på egnen, nemlig de lokale køer, som heppede på os fra grøftekanten.

Info om turen: Panoramaruten er 20 kilometer lang og byder på et kuperet landskab med høje bakker, skov, marker og smuk natur så langt øjet rækker. Man kan flere steder tage en detour og opleve lokale seværdigheder som Haraldskær gård, Bindeballestien eller leje en robåd ved Fårup sø. Ruten starter ved byen Skibet og går via Haraldskær – Fårup Sø – Høgsholt. En rute vi vurderer er for let øvede cykelister, da den byder på nogle hårde bakker, men ellers er ruten nem at komme igennem. Vi vil anbefale at du anvender en Urbancykel eller en racercykel på ruten.

Vi fortsatte og nåede derefter frem til de stejle bakker, der omtales som Danmarks hårdeste cykelbakker. Bakkerne opsøges af cykelentusiaster fra nær og fjern. Selvom jeg til dagligt går til spinning i det lokale fitnesscenter måtte jeg erkende, at bakkerne var noget af en udfordring. Flere steder var stigningerne over 17%. Men hold op hvor var det fedt at prøve kræfter med denne kuperede rute.

Flere steder på ruten havde vi smuk udsigt til Vejle å, Vejlefjordbroen og Fårup sø. Og efter nogle timer i de smukke omgivelser og de stejle bakker meldte sulten sig. Da vi kom forbi Skovdal Kro parkerede vi vores cykler og fik serveret en lækker frokost med udsigt til Fårup Sø.

Frokost på Skovdal Kro med udsigt til Fårup Sø

Derefter cyklede vi ruten færdig og ankom godt trætte tilbage i Jelling.

Jelling-monumenterne og den tidligere vikingeby

Cyklen blev parkeret, for nu skulle vi opleve Jelling by. De fleste har hørt om Jelling-monumenterne, som betegnes som Europas fornemste fra vikingetiden og er på UNESCO’s verdensarvliste. Monumenterne har stor betydning for Danmark, fordi de afspejler den første officielle overgang fra hedenskab til kristendom i Skandinavien. I 900-tallet lod Harald Blåtand nemlig Danmark overgå til kristendommen, hvor vi tidligere tilbedte de nordiske guder. Samtidig erklærede Harald Blåtand sig konge over Danmark og Norge. Man kalder også Jelling-monumenterne for ’Danmarks navneattest’.

Jelling-monumenterne

I dag står runestenene forsat til offentligt skue mellem de to gravhøje og Jelling kirke, som oprindeligt blev bygget som trækirke af Harald Blåtand i 900-tallet. Den nuværende kirke er dog en romansk stenkirke fra 1100-tallet, men opført samme sted, som Kong Harald opførte trækirken. Man kan i dag se Dannebrog flagre på toppen af de 10 meter høje gravhøje, som kan bestiges for at få en flot udsigt over området.

I det fjerne er opført hundredvis af hvide betonstolper, som illustrerer omkredsen af det palisadehegn, som oprindeligt lå i området. Et smukt monument som minder os om den storhed, vi var så kendte for i vikingetiden.

På den anden side af Jelling-Monumenterne kan man opleve ’Kongernes Jelling’, som er gratis og en del af Nationalmuseet. Museet er et læringscenter om vikingetiden, og vi blev en del klogere på historien om området og den danske kongerække – absolut et besøg værd.

Udstilling på museum “Kongernes Jelling”

Jelling Bryggeri – en smagsoplevelse midt i byen

Jelling er en mindre by med omkring 3.500 indbyggere, så da byen skulle have bygget et kulturcenter med biograf, bibliotek og spisested, slog et par ildsjæle sig sammen for at blive en del af kulturcenteret ’Byens Hus’. Dermed opstod også Jelling Bryggeri

Efter vores cykeltur og oplevelserne ved Jelling-monumenterne trængte vi til noget koldt at drikke, så det lå os ikke fjernt at opsøge en kold øl i bryggeriet. Her mødte vi Kim, som er direktør for bryggeriet, og som tilbød os en rundvisning. Det takkede vi ja til, og Kim fortalte den imponerende historie om hvordan lokalsamfundet sammen har skabt et bryggeri, som støttes op af hele byen.

Vi blev derfor vist rundt i det lille bryggeri. Vi fik også en god snak om hvordan en drøm hjemme i køkkenet blev til det nuværende Jelling Bryggeri. Hvordan rigtig mange jellingborgere på frivillig basis tager del i driften. Der er nemlig ikke en eneste lønnet medarbejder, og hele foretagenet er baseret på frivillighed.

Kim fortalte også om hvordan de havde fået nye ideer under Covid-19 krisen, og om hvordan bryggeriet sælger deres øl i samarbejde med lokale butikker og spisesteder. En stor del af salget sker i forbindelse med det årlige vikingemarked og Jelling Musikfestival.

Bryggeriets motto er, at: ’vi satser ikke på at lave det billigste øl, men det bedste”. Det lever de op til. Og hvis vi skal give vores anbefaling til den bedste øl, bliver det nok ’Høstbryg’, som vi da også købte et par stykker med hjem af.

Efter en god ølsmagning spiste vi middag på Byens Cafe, som ligger i forlængelse af bryggeriet. Byens Cafe i Jelling bliver som de fleste andre tiltag i kulturcenteret primært drevet på frivillig basis. Vi fik hurtigt et bord og der gik ikke lang tid før aftenens kok kom ud og fortalte lidt om aftens menu. Den bød på lokale og økologiske råvarer. Snakken faldt også på musik, da væggene i cafeen bærer billeder af mange af de store kunstnere, som gennem årene har spillet i cafeen og på Jelling Musikfestival.

Aftensmad på Byens Cafe Jelling

Cykelferie i Danmark – er det os?

Vi havde en skøn forlænget weekend på cykel i Jelling og Vejle, og vi har besluttet os for at cykelferie i Danmark bør udforskes endnu mere i fremtiden.

At have en god cykel og godt udstyr er en vigtig del af ferien, specielt hvis man som os vælger at prøve kræfter med Danmarks hårdeste cykelbakker. Her kan Bikester levere alt hvad man måtte have brug for til en aktiv cykelferie i Danmark.

Vi havde tidligere besøgt Jelling. Det er dog mange år siden, og dengang var der ikke et nationalmuseum, et lokalt bryggeri og den samme charme, som vi denne gang oplevede i Jelling. Så hvis du har været i Jelling for mange år siden, så kom gerne igen, for der er sket rigtig meget de senere år.

Fårup Sø og robåde som vi cyklede forbi på vores cykelferie

Konklusionen er, at vi meget gerne vil på cykelferie i Danmark igen. Vi har allerede aftalt med gode venner i området, at vi kommer til Jelling, når Tour De France næste år kører gennem byen. I den forbindelse går vi stærkt efter at få bord på Byens Cafe eller Skovdal Kro og nyde en god øl fra Jelling Bryghus.

Husk at følge os på Facebook og Instagram, hvis du gerne vil følge med os ud i verden og på vores ferie i Danmark.