Road trip i New England (USA) – Del 1

Udsigt ved Cape Cod

Vi har tidligere været i USA ad flere omgange, men kun i staterne på vestkysten. Derfor havde vi denne gang lyst til at prøve noget andet. Vi aftalte med Arne, Jacobs far, at lave en fælles rejse. Valget faldt på området New England i det nordøstligste hjørne af USA, bl.a. på grund af de gode vilkår for hvalsafari, og fordi det var en tilpas rute til de to uger vi havde til rådighed. I amerikansk historie er New England meget vigtig, for det var her tankerne bag uafhængigheden fra England blev udtænkt og udkæmpet.

Dette indlæg er det første af i alt tre indlæg om vores rejse til New England. Dette indlæg handler overordnet om rejsen, ruten og generelle anbefalinger. I de kommende indlæg går vi mere i dybden om vores oplevelser.

Den planlagte rute

Vi havde mange ønsker til oplevelser på turen, fx hvalsafari, Boston, fyrtårne, Cape Cod og de ekstravagante sommerhuse i Newport. Vi bestemte vi os for følgende rute og destinationer, hvor vi alle steder tilbragte to overnatninger:

1.      Boston, Massachusetts

2.      Kennebunkport, Maine

3.      White Mountain National Forest, New Hampshire

4.      Newport, Rhode Island

5.      Cape Cod, Massachusetts

Det er ikke en lang distance, men den var passende i forhold til den tid vi havde til rådighed, og der var god tid til at gøre stops undervejs, når vi kørte forbi noget smukt eller interessant. Nedenfor er de fem steder ganske kort beskrevet.

Boston

Ferien startede i Boston, som er hovedstad i delstaten Massachusetts og den største by i hele New England-området. Vi gik blandt andet ’The Freedom Trail’, og vi fik en engageret rundvisning i Massachusetts kongres. Der bor omkring 4,5 mio. mennesker i Boston inkl. forstæder, men det fornemmer man ikke når man er i byen. Det er en storby, men den er rar at gå rundt i, og den er ikke overrandt af mennesker.

Kennebunkport

Svigerfar er mest til natur og landlige omgivelser, og slet ikke til storbyer. Derfor befandt han sig rigtig godt i Kennebunkport med ca. 3.500 indbyggere. Faktisk bekendtgjorde han, at hvis han skulle bo i USA, så var dette drømmebyen for ham. Det kunne vi godt forstå, for det er også en enormt hyggelig og idyllisk by, som vi virkelig nød at være i. Vi shoppede i de små lokale specialbutikker, spiste god mad og boede på det hyggeligste lille ’bed and breakfast’ ved navn Kennebunkport Inn.

Vi så også, fra en vis afstand, tidligere Præsident Bush-familiens sommerhus, som FBI den dag i dag nidkært bevogter og overvåger

White Mountain National Forest

Vi elsker naturoplevelser og ville derfor besøge en nationalpark på vores tur. White Mountain National Forest var oplagt i forhold til den planlagte rute, og da vi på internettet så hotellet Mountain View Grand Resort & Spa, var vi ikke i tvivl om at aflægge området et besøg. Det er et historisk hotel beliggende i naturen tæt på nationalparken, og med en fantastisk udsigt til skov og bjerge fra den store, overdækkede veranda. Hotellet i sig selv var køreturen værd – et helt fantastisk sted i smukke omgivelser.

Newport

Hvis man gerne vil opleve overklassens USA, så er Newport et godt bud. Byen blev tilbage i 1800-tallet udvalgt som sommerhusområde af især de rige New Yorkere, bl.a. fordi afstanden mellem New York og Newport også dengang var overkommelig. Vi besøgte ’sommerhuse’ så store som Fredensborg slot, og som har kostet milliarder af kroner at bygge, men som nu er omdannet til museer. En række af sommerhusene er dog fortsat privat ejet af helt ’almindelige’ mennesker med meget store formuer, og selvom husene er gigantiske og luksuriøse bliver de kun brugt få uger om året. Newport var helt klart den fedeste by vi besøgte på vores road trip i New England.

Cape Cod

Cape Cod skulle vise sig at have helt fantastiske strande. Vi besøgte også Kennedy-museet i byen Hyannis. Og sidst men ikke mindst var vi på hvalsafari – det blev en fantastisk og næsten ubeskrivelig oplevelse, da vi mødte tre kæmpemæssige og legesyge pukkelhvaler, som sprang med hele kroppen over vandet, helt tæt på båden. Vi har været på mange hvalsafarier på vores tidligere rejser rundt om i verden, men denne slog dem alle.

Generelle og praktiske oplysninger

Vi havde søgt om ESTA (amerikansk visum) inden vi rejste. Du kan ansøge online på den officielle visumside, som du finder her. Husk også at informere flyselskabet om lokationen for din første overnatning i USA. Det kan du nemt gøre på det pågældende flyselskabs hjemmeside (ofte skal du bruge dit booking-nummer og efternavn – hvis du har ’Æ’ ’Ø’ eller ’Å’ i dit navn, så husk at ændre bogstavet til ’AE’, ’OE’ eller ’AA’).

Rejsebogen Turen går til – Nordøstlige USA er god til at planlægge en passende rute og som idekatalog til oplevelser undervejs. Vi havde hjemmefra bestilt hvalsafari, men ellers tog vi alle de andre oplevelser som de kom.

Flybilletterne købte vi for under 2.800 kr. via Momondo. Vi fløj via Amsterdam til Boston tur/retur.

Vi havde bestilt vores udlejningsbil via Carrental.com. Vi havde bevidst valgt først at hente bilen efter et par dage i Boston, fordi vi alligevel ikke havde brug for bilen i byen (dermed sparede vi både billejen og de ca. 90 dollars, som det koster at parkere i to døgn i en typisk amerikansk storby).

Vi brugte navigations-app’en TomTom og havde hjemmefra downloadet kortet over USA. Det fungerede fuldstændig upåklageligt, og app’en kører på GPS signal uden at du behøver være online. Vi kan klart anbefale denne løsning fremfor at leje en almindelig GPS, som typisk vil være over ti gange så dyrt.

Alle hotellerne bestilte vi hjemmefra vi hotels.com, for her fik vi de bedste priser på de hoteller vi havde udset os.

Maden i området er ret god, men også i den lidt dyre ende, hvis du ikke vil nøjes med traditionel amerikansk junkfood. Vi spiste en masse lækker fisk og smagte både New England Clam Chowder og Lobster roll, hvilket kan anbefales. Vi fandt også en japansk restaurant i Cape Cod som vi besøgte to gange, selvom Jacobs far absolut ikke er vild med sushi – men så er det godt at japanerne også laver gode bøffer. Vi kan i øvrigt anbefale app’en The Fork, som er udviklet af Tripadvisor. Med app’en kan du bestille bord og ofte få gode rabatter på udvalgte restauranter, og samtidig optjene point til senere brug.

Hvis du har lyst til at vide mere kan du læse del 2/3 og 3/3 af vores indlæg om New England, som er lige på trapperne. I disse indlæg går vi mere i dybden med de enkelte områder, som er beskrevet ovenfor.

Du kan også læse om hvordan vi planlægger vores rejser her.