Road trip i New England (USA) – del 3

fyrtårn Cape Cod

Omkring halvdelen af vores rejse rundt i New England var lagt bag os, mens vi kørte mod havnebyen Newport i staten Rhode Island. Newport er nok mest kendt for de kæmpestore sommerhuse, som tilbage i slutningen af 1800tallet blev opført af den stenrige overklasse fra New York. Afstanden mellem det stille liv i Newport og det pulserende storbyliv i New York var overskuelig, selv med datidens transportmidler, og derfor var det en god mulighed for overklassen at komme væk fra storbyen i sommermånederne. Den måske mest berømte familie med sommerhus i Newport, The Vanderbilts, havde tjent en formue på anlæg og drift af jernbanenettet, som voksede markant i denne periode af USA’s historie.

FUN FACT: Den kendte TV-vært og forfatter Anderson Cooper fra den amerikanske nyhedskanal CNN er efterkommer af Vanderbilt-familien

Newport skulle vise sig at blive en af rejsens højdepunkter, for sommerhusene var utrolige og imponerende at besøge (mange af dem er i dag åbne for offentligheden, mens andre stadig er i brug). I konkurrencen med Newport kan Amalienborg kan godt pakke sammen – både i forhold til udseende og størrelse. The Vanderbilts og de mange andre rigmænd havde tænkt stort, for man skulle da ikke bo mindre luksuriøst, bare fordi man var på ferie i sit sommerhus – tværtimod. Husene er større end de fleste præsidentielle paladser rundt omkring i verden, til trods for at de var ejet af ’almindelige’ mennesker (og mange af dem er det stadig den dag i dag).

Sommerhuse og havnerestauranter

Vi boede to nætter på The Viking i Newport – et hotel, som engang havde været et af de før omtalte sommerhuse. Dermed skulle vi få en lille smagsprøve på hvordan det var at bo som de gamle rigmandsfamilier (dog sammen med en masse andre gæster), og vi nødt det. Da vi ankom afleverede vi bilnøglerne til en af hotellets ”car boys”, som sørgerede for parkeringen.

Ved aftentid gik vi mod havnen, hvor vi forsøgte at finde en god fiskerestaurant, men det skulle vise sig at man ikke kunne få bord uden bortreservation, da alt var optaget. Vi bestilte bord til dagen efter, men denne aften endte vi i stedet på den lokale sportsbar, hvor vi fik rigtig god mad, mens der kørte en ishockey kamp i baggrunden og der blev serveret øl i lange baner. Det var lige i svigerfars ånd – god mad, øl og sport i fjernsynet.

Det største sommerhus i området er ’The Breakers’, og det var især dette hus som vi var kommet til byen for at se. Hvad vi ikke vidste var, at der faktisk er flere hundrede sommerhuse i området, som ligner små paladser. Et par håndfulde af dem kan man besøge, da de er omdannet til museer, og man kan derfor få en god ide om hvordan de rige boede i gamle dage. Kun de største af husene er åbne i ydersæsonen, og vil man se dem alle, skal man komme i sommermånederne.

Vi ankom ved åbningstid til ”The Breakers” og var de første til at træde ind i sommerhuset. Det var som at træde ind i et slot med kæmpe trapper, vægge af ægte guld, indendørs springvand og håndvævede gulvtæpper. Vi fik udleveret et head-set som guidede os gennem huset, og vi fik brugt et par timer alene i dette sommerhus.

Efterfølgende kørte vi videre til de næste huse i rækken, og det ene var flottere end det andet. I modsætning til hvad man måske skulle tro, så er husene meget forskellige, og derfor kunne vi forsætte hele dagen med at se på sommerhuse (hvilket vi også gjorde), som udover at være imponerede i prompt og pragt også er spændene på grund af hver deres historie og familierne bag.

Om aftenen spiste vi middag på fiskerestauranten, som vi havde bestilt bord på dagen forinden, og fik turens bedste middag: taco med tun, lobster-suppe og andet godt fra havet gled ned i løgnhalsen, og det var super lækkert. Som altid blev både Jacob og jeg spurgt om billedlegitimation da vi bestilte alkohol, hvilket man i USA skal være 21 år for at drikke – jeg var så 33 år på det tidspunkt, men hvad fanden, man må tage det som en kompliment. Det skal dog siges at restauranterne ifølge amerikansk lovgivning, for at være på den sikre side, faktisk skal spørge til legitimation ved alkoholbestillinger, hvis de vurderer at man er under 40 år gammel. Så er man på vores alder, og ikke bliver spurgt, skal man måske investere i en rynkecreme.

The Kennedy’s museum

Turen gik nu videre til Cape Cod, og på vejen besøgte vi The Kennedy’s museum i den lille by Hyannis. Årsagen til at der ligger et museum lige præcis i denne lille by er, at familien havde sommerhus i området. På museet var der selvfølgelig en masse historie om Kennedy-familien og en del billeder fra deres tid i området. Et godt lille museum at besøge, nu hvor vi alligevel kom forbi.

I øvrigt blev John f. Kennedy og Jacqueline Bouvier gift i ’St. Mary’s Roman Catholic Church’ i Newport, som vi lige havde besøgt. Vi gik selv op ad gulvet i kirken – bare fordi vi kunne – dog uden at blive viet.

Hvide sandstrande og fyrtårn

Vel ankommet til Cape Cod og vores lidt middelmådige hotel, kørte vi mod Cape Cod’s berømte strande. Strandene er brede og har hvidt sand så lang øjet rækker. For en dansker er det måske ikke så imponerende, for vi er jo godt vandt på det punkt i Danmark – men for mange andre er det nok en unik oplevelse. Ved stranden så vi det sidste af mange fyrtårne på denne rejse. Dette fyrtårn lå dog på land, mens de fleste andre fyrtårne på turen lå på små øer i nærheden af kysten.

Om aftenen fik vi med stor succes overbevist svigerfar om at prøve en japansk restaurant. Mange tænker nok mest på sushi når tankerne går på en japansk restaurant, men japanerne er bl.a. også kendt for bøffer af fx Kobe og Wagyu oksekød. Vi spiste sushi mens svigerfar spiste en stor bøf, og bøffen var så god at vi dagen efter endte på præcis samme restaurant, for en bøf af den kaliber kunne man godt spise to gange i træk. Udefra ligner restauranten et almindeligt hus, så man skal vide at den ligger der.

Hvalsafari og springende pukkelhvaler

Vi havde hjemmefra bestilt en hvalsafari. Et af hovedformålene med rejsen var at vi skulle opleve hvaler, og det var en af de vildeste oplevelser vi nogen sinde har haft på vores rejser. Vi oplevede en flok af legesyge ca. 15 meter lange og 35 tons tunge pukkelhvaler springe op i luften få meter fra vores båd, og det var en vild naturoplevelse. Ifølge vores kaptajn var vi heldige at vi fik lov at se hvalerne over vandet, fordi man normalt kun kan se halerne og puklerne, mens resten af hvalens krop er under vandet. Da hvalerne sprang meget tæt på båden, medførte det store bølger, som fik båden til at vippe, og derfor fik vi ikke billeder af de springende pukkelhvaler – i stedet måtte vi holde godt fast for ikke at falde overbord.

Vores sidste dag blev spenderet i et outlet center, hvor vi fik fyldt kufferterne op med nyt tøj og sko, mens vi ventede på flyafgangen om eftermiddagen. Turen gik nu hjem mod Danmark, og en fantastisk tur i New England var forbi.

Hvordan vi planlagde vores tur til New England

Vi havde bestilt flybilletterne med KLM via Amsterdam til Boston. Fra Amsterdam til Boston fløj vi dog med Delta Airlines, som samarbejder med KLM. Hjemmefra havde vi opgraderet til Economy Plus, men det var ikke pengene værd (vi fik kun en smule ekstra benplads og intet andet for pengene).

Vi reserverede alle hotellerne via hotels.com – både fordi det var billigst, men også fordi vi rejste tre personer og derfor skulle bruge to værelser. Det betød, at vi fik ekstra mange reward-point via hotels.com’s loyalitetsprogram, som senere kan veksles til gratis overnatninger.

Vi boede på følgende hoteller:

Hjemmefra havde vi via Avis lejet bil, en Toyota Rav4 i 8 dage. Vi valgte først at afhente bilen efter vi havde været i Boston. Det skyldes at parkering i Boston er meget dyrt, og at vi dermed sparede billeje i to dage (man har alligevel ikke brug for bil i Boston, hvis man er i almindelig fysisk form).

Man kan læse mere om de forskellige sommerhuse i Newport samt bestille billetter hjemmefra her.

Vi havde bestilt Hvalsafari i Plymouth, Cape Cod. Til sommerhusene i Newport købte vi billetter ved indgangen, hvor man også kan købe en kombi-billet til flere af husene. Vi besøgte sommerhusene ’The Breakers’, ’Marble House’, ’Chateau sur mer’ og ’The Elms’, som vi alle så på én dag. Men der er mange flere huse at se, som dog kun er åbne i sommerperioden. Hvis du som os elsker historie flotte huse, kan vi anbefale flere dage i Newport til at udforske dem.