Rundrejse i Sydindien – Del 3

For et par år siden rejste vi til Nordindien med vores to veninder, og havde en fantastisk tur. Indien kan noget som vi ikke har oplevet andre steder i verden. Landet formår nemlig at fungere, selv om der er ekstremt trafikkaos, køer på vejene, larm alle steder og stor klasseforskel i befolkningen. Ja Indien for os er kaos, men vi elsker det – for det fungerer. Indien byder også på smuk natur, en venlighed befolkning og arkitektur i verdensklasse. Og maden må man endelig ikke glemme. For hvem kan sige nej til en omgang butterchicken med Naanbrød og en Mangolassi – ikke os.

Derfor valgte vi at spørge vores veninder igen, om de ville med en tur til Sydindien, og vi fik hurtigt et ja. Vi gik i gang med at planlægge turen, finde en chauffør og de helt rigtige hoteller. I Indien kan man nemlig finde rigtig billige overnatningsmuligheder, men også en mulighed for at bo på luksushoteller til en brøkdel af prisen i mange andre lande, så det skulle udnyttes.

Vores rute rundt i Sydindien

Dette indlæg er 3/3 af et indlæg der er lavet over tre forskellige indlæg om vores rejse gennem Sydindien. I kan finde vores indlæg om Indien her.

Blomster Market og Gandhi Museum

Vi rejste videre fra Madurai mod Tiruchirappalli og på vejen stoppede vi på et lokalt blomster Market. Og hold op hvor var det smukt. Der lå blomster alle steder som hele blomster, kun med  blomsterhoved, som kranse og buketter. Inderne bruger blomster i dagligdagen både som kranser mod onde ånder, som ofringer til guderne, til dekorering og sikkert en masse andet.

Men der var proppet med mennesker alle steder, kaos og larm – ligesom vi elsker Indien, og utrolig smukke farver og blomster alle steder.

Efter vi havde fået stimuleret vores sanser tog vi forbi endnu et Gandhi Museum som ligger i Madurai. Vi havde allerede besøgt et mindre museum om Ghandi i Mumbai som var interessant. På museum i Madurai havde de lavet en rigtig god udstilling hvor vi kunne blive klogere på hans politik, hans opvækst og om opdelingen af Indien fra Pakistan. Det var samtidig muligt at se det tøj Gandhi blev skudt og drabt i, da det blev udstillet på museum. Vi gik fra museum meget klogere og bevægede os nu ud på de indiske landeveje igen, hvor turen nu gik mod Tiruchirappalli.

Gandhi museum

Tiruchirappalli – Mindfullness og namaste

I løbet af eftermiddagen kom vi til byen Tiruchirappalli. Byen er endnu en hellig by i Indien, som har nogle ret unikke templer, der tiltrækker en del pilgrimme. Vi fik tjekket ind på vores hotel, spist lidt sent frokost og så gik turen mod det første tempel Sri Ranganathaswamy Temple. Templet minde lidt om Meenakshi Amman Tempel vi havde set i Madurai, bare lidt mindre. Der var mindre mennesker og stort set ingen turister, så vi nød faktisk Sri Ranganathaswamy Temple mere og fandt virkelig en ro og mindfullness i området, så vi endte med at bruge en del tid i templet, bare for at finde ro og observere de lokale troende som kom for at bede.

Sri Ranganathaswamy Temple

Sri Ranganathaswamy Temple stammer tilbage fra slut 900’tallet og er et hinduistisk tempel, som forsat står flot og majestætisk i byen. Templet er en del af de fem mest helligste templer i Indien, som tilbeder guden Ranganatha.

Vi fik sagt namaste til templet og bevægede os mod endnu et tempel – nemlig Rock Fort templet, som ligger på en bjergtop, og dermed skulle en masse trapper bestiges og igen uden sko, som altid i Indien, hvor man smider skoende inden man bevæger sig ind i et tempel område. Hele 437 trin blev besteget og vi blev belønnet med en fantastisk udsigt. Templet var ikke en kæmpe oplevelse, da de var ret enkelt og lille. Men udsigten gjorde hele besøget værd, og vi fik nydt solnedgangen fra toppen af bjerget. Godt trætte efter en lang dag kørte vi tilbage til vores hotel, fik spist lidt mad og gik tidligt i seng.

Brihadisvara Templet

Vi blev hentet tidligt om morgenen af vores chauffør, for i dag skulle vi opleve rejsens højdepunkt – nemlig Trankebar. En tidligere dansk koloni, hvorfra vi dansker lavede handel med Indien tilbage i tiden.

På vejen til Trankebar kom vi forbi Brihadisvara Templet. Og endnu engang blev vi ret imponeret. Templet var meget anderledes end det vi tidligere havde set, og stod meget mere råt og uden de store farver, som man ellers ofte ser på templer i Indien. Vi fik helt fornemmelse af at være tilbage i Cambodja og Angkor Wat området, hvor templerne også står meget rå og uden farver, men utroligt flotte detaljer og udskæringer i stenene, som danner templet området.

Templet er over 61 meter høj, og man kunne forsat komme ind i selve templet, hvor flere lokale tilbedte de forskellige guder.

Templet stod forsat som for over 1000 år siden, hvor det stod færdigt og er i dag en del af UNESCO. Hvilket vi godt forstår. Vi fik skudt en masse gode billeder, og fik nydt roen som vi fandt inde på området. Der var generelt ikke særlig mange mennesker her – sammenlignet med de andre templer vi besøgte på vores tur. Så virkelig et stop værdigt.

Trankebar – tidligere dansk koloni

Trankebar er også kendt som en del af Dansk østindien, og var en dansk koloni mellem 1620-1845. Byen hedder i dag Tarangambadi, og ligger helt ud til kysten og har i dag forsat et dansk fort, en masse danske kirker og gadenavne som forsat er danske. Det en meget lille by i dag, som primært består af fiskere og en lille smule turisme.

Byskilt til Trankebar

Historien om Trankebar

Baggrunden for at Danmark gjorde Trankebar til en koloni, ligger helt tilbage til 1600’tallets kolonisering rundt omkring i verden, hvor de europæiske lande besatte en masse lande rundt om i verden og kaldte dem deres. Her gik England forrest og var på sin storhedstid ejer af næsten en tredjedel af hele verden. Den danske konge Christian IV ønskede også at blive en kolonimagt. Kongen gik faktisk efter at Danmark skulle besætte Sri Lanka, men dette lykkes ikke og de forsatte så mod Tanjore i Indien. Her fik man lov til at etablere en handelskoloni i den lille fiskerby Tranquebar, som vi dansker kalder Trankebar.

Forskellen ved koloniseringen af Trankebar frem for f.eks. De danskvestindiske øer, var at man landet en ”kontrakt” over området og samtidig betalte man for at måtte kolonisere området. Så her var danskerne meget mere diplomatisk i forhold til en ”normal” kolonisering rundt omkring i verden, som oftest var en besættelse.

Trankebar blev brugt som en handelsby, hvor man handlede med Peber, Kanel, Kardemomme samt andre produkter som sukker og bomuld, som kom f.eks. fra de danskvestindiske øer. Man pålagde også lokalbefolkningen i området skatter, til at opretholde driften i byen, som aldrig rigtig blev den store succes. Man valgte at give området til englænderne efter englandskrigene, som Danmark som sagt tabte på hjemmebane i Danmark og i 1845 var Trankebar ikke længere en dansk koloni.

Danske kirker, gader og et fort i Indien

Vi kom til området meget spændte. Vi havde alle fire lært kort om Trankebar i folkeskolen, men vi havde aldrig rigtig hørt uddybende og konkret om området, og hvordan det f.eks. blev besat, så vi glæde os meget og hold op vi fik indfriet vores forventninger.

En hellig ko ved pladsen foran det danske fort

På vejen til fortet, som ligger helt ned til vandet, fornemmede vi allerede danskheden i byen. Der var danske navne, kongeskjold og kirker som så ret danske ud i deres form udefra. Vi ankom til fortet som i dag forsat ligger ret centralt i byen og står smukt med bølgerne omkring sig og en masse vind. Dansk natur som når det bedst.

Vi fik købt en billet, og bevægede os ind på fortet. Der ikke meget af se, hvis vi skal være helt ærlig, men flot og enkelt stod det forsat. Vi følte os meget privilegeret over at stå så langt fra vores eget land, og fornemme dansk historie. Stolte var vi og faktisk lidt rørte. Vi havde endnu ikke hørt så meget om historien, men heldigvis, er der lavet et lille museum, som fortæller rigtig godt om området, danskerne kolonisering samt om de udfordringer danskerne ofte mødte da de kom med f.eks. sygdomme. Vi fornemmede ihvertfald hurtigt, at der er omkommet en del dansker i området. Og det var ikke i kamp, men af sygdomme, som man ikke kendte til eller vidste hvordan man skulle helbrede dengang.

Det danske fort ved Trankebar

Udenfor fortet ligger et hotel, den gamle danske guvernør bygning og endnu et lille museum som handlede om dansk handel. Et lille museum, som ikke gjorde det store indtryk, men sjovt at se kongehusets billeder, som hang alle steder. Vi tog fra Trankebar med en fantastisk følelse om at have oplevede en del af Danmarks historie. Trankebar burde alle dansker opleve, for her fornemmer man virkelig historien og indtrykkene fra dansk historie – og var hele vores rejse værd.

Vi kørte tilbage til hotellet og faldt hurtig i søvn efter en masse indtryk.

Pondicherry – en tidligere fransk koloni

Dagen efter besøget i den danske koloni, skulle vi til en ny koloniby – nemlig Pondicherry. Byen var en del af det franske territorie helt frem til 1954, hvilket man forsat fornemmer. Byen er en af de rigeste per indbygger i Indien, og også en hel anden ”verden” man køre ind i når man kommer til Pondicherry, som i dag hedder Puducherry. Byen har brede gader, charme og fransk arkitektur. Her fandt vi utrolig meget ro og ordentlighed, hvilket ikke er det man finder mest i Indien. Bilerne kørte fornuftigt, man kunne finde fransk baguette hos bageren og det eneste sted i hele Indien, hvor vi oplevede at vi kunne få en bøf fra en ko. Samtidig er der ikke store afgifter på alkohol, som man ellers finder i det meste af Indien, så her kunne vi nyde godt af billig drinks og rosevin, som vi fik nydt.

Gaderne i Pondicherry

Pondicherry er en nem by at bevæge sig rundt i og der var flere der faktisk også cyklet rundt. Så vi gav vores chauffør fri for dagen, og gik en tur ned til stranden selv, hvor vi gik langs vandet og nød en kold brise i håret. Vi satte os på en kaffe og nød en is og observeret dagligdagen.

En del af stranden ved Pondicherry

Hjemmefra havde vi fundet et rigtig hyggeligt hotel, som havde sin egen tagterrasse over byen, hvor de havde en restaurant. Her satte vi os efter et par timer rundt i byen og bestilte et par drinks, spille Cardesonne og nød udsigten. Hen på aftenen blev der fyldt ret hurtigt op på restauranten, og fandt ud af den åbenbart er nævnt i Lonely Planet bogen, som en af de bedste restauranter i byen pga. sin udsigt. Vi nød et par flasker rosevin, en god middag og fik også smagt en rød bøf i Indien.

Solnedgang over Pondicherry fra vores hotels tagterrasse

Chennai – en storby i Indien

Vi kørte fra Pondicherry, lidt trætte ovenpå rosevinen og de drinks vi fik på tagterrassen dagen før. Chennai var derfra vi skulle flyve hjem, og havde faktisk ikke planlagt det store i byen. På vejen til Chennai kom vi forbi byen Mamallapuram, som er en by med over 1400 år gamle statuer og relieffer hugget ud i klipperne, og også en del af UNESCO. Området var utrolig smukt, og også godt velbesøgt at andre turister og inder. Men vi formået alligevel at finde lidt ro, ved at gå rundt om hele området. Vi så både elefanter, tiger og køer hugget ud i klipperne, og tror aldrig vi har besøgt et så flot område i forhold til skulptur i klipper. Området var en kæmpe oplevelse og utroligt smukt. Det var også det sted vi mødte allerflest vestlige turister på vores tur.

Mamallapuram klipperne som er på Unesco-liste

Ikke langt derfra besøgte vi et andet tempel, som lå helt ud til havet. Området var mindre turistet, men også ret flot. Forskellen fra vores tur i Nordindien, hvor vi så utrolig mange paladser og forts, så vi i Sydindien utrolig mange templer. Men templerne er bare så utrolig anderledes alle sammen, og man finder en fascination af de lokale, som alle tilbeder og samles i templerne, så man samtidig kan få ekstrem mange indtryk med hjem. Så hvis I tænker – hold de har set mange templer på den tur, så det rigtigt, men vi blev ikke trætte af det, for de var alle så forskellige.

Tempelområde nær Chennai

Vi sluttede dagen af på vores hotel i Chennai, som var et Park Hyatt hotel. Vi skulle havde været ude i byen og se lidt af den, men blev hurtig enig om, at vi ville nyde vores sidste dag ved pool og spise noget lækkert mad inden vi skulle mod lufthavnen tidligt dagen efter. Så det gjorde vi og dermed sluttede vores tur i Sydindien.

Udsigt fra Park Hyatt Chennai pool på taget

Hvordan rejsen blev planlagt

Hjemmefra havde vi bestilt en chauffør via Fraysse tours . En virkelig god oplevelse, og samtidig i en nyere bil. Det gør rejsen igennem Indien utrolig nemt, da man skal køre lange distancer og samtidig kan nå meget mere. En ting er sikkert, at der altid er noget at tage billeder af på en ”Road trip” igennem Indien.

Vi havde selv planlagt hele turen og dermed også selv bestilt hotellerne. Vi boede på følgende hoteller:

Til og fra Indien samt på vores fly fra Mumbai til Kochi fløj vi med Air India. En fin oplevelse, absolut ikke noget at skrive hjem om, men billigt.

Indien på kort med billeder fra vores rejse

Vi havde hjemmefra købt ”Turen går til Sydindien” (reklamelink), som hjalp os til at finde de attraktioner vi gerne vil opleve, samt planlægge en stor del af ruten.

I kan læse om vores andre indlæg fra Sydindien her.

Husk endelig at følge os på Facebook og Instagram, hvor vi løbende lægger billeder og daglig dagbog, når vi er afsted på vores ferier.