Sanctum Inle Resort – Et møde med søens perle

Forestil dig at sejle mellem en masse siv. Du sidder i en longboat, som ligner en nedsunket kano med en lille motor. Over dig flyver en masse hvide fugle. Solen skinner. Der er helt stille og ude i horisonten går en lokal landmand med sin okse i marken. Denne beskrivelse er virkelig og var vores ankomst til Sanctum Inle Resort. Vi bliver sejlet frem til kajen og en medarbejder fra hotellet står klar til at tage imod os og byder velkommen. Vi siger farvel til vores ”kaptajn” og guide som vil hente os igen på kajen næste dag, hvor vi skulle ud og opleve Inle Lake og dens omgivelser.
Indsejlingen til Sanctum Inle Lake.
Oppe i receptionen bliver vi vist hen i nogle bløde stole og frem kommer to meget smilende burmesiske kvinder med en lille drink og en iskold, våd serviet til os – en dejlig velkomst efter en lang og varm rejse. Receptionisten får fundet vores værelse, som er klar og følger os hele vejen derhen. Vores bagage har vi ikke med, da den blev hentet nede ved båden og står allerede klar oppe på værelset da vi ankommer. Vi bliver vist rundt i værelset som er over 40 kvm. selv om vi kun har bestilt et deluxe værelse. Vi har et lille kontor, kæmpe badeværelse med både walk-in closet og badekar. Vi har også en altan med to liggestole og et lille bord. Dermed er altanen meget stor og med udsigt over haven. Man kan skimte Inle Lake imellem de foranstående huse, som man også kan booke på hotellet.
Soveværelse på Sanctum Inle Lake.
Badeværelset vi havde på Sanctum Inle Lake.
Hotellet åbnede i 2016 og er bygget i engelsk kolonistil. Der er en swimmingpool med udsigt udover Inle Lake, en restaurant med både inde- og udendørsservering, en lille butik, en bar og sidst men ikke mindst en Spa-afdeling på hotellet. Alt hvad man skal bruge til et dejligt ophold.
Gårdhaven på Sanctum Inle Resort.

Mødet med et moderne burmesisk køkken

Efter vi havde tjekket vores værelse ud, gik vi ned til poolen og nød solnedgangen udover hotellet. Som I også kan se på billeder, var det ikke et problem at blive siddende og nyde hele solnedgangen udover Inle Lake, og ikke engang et par myg kunne fjerne os fra udsigten.
Solnedgang over Inle Lake ved poolen på vores hotel.
Efter vi havde nydt solnedgangen, gik vi en tur op i baren for at få en drink inden vores middag. Baren er ikke så stor i forhold til størrelsen af hotellet, men dette er også med til at skabe en mere intim og hyggelig stemning. Bartenderen kommer med det samme og vi får bestilt to Dark’n stormy, som vi begge er glade for. Oppe i baren gik bartenderen i gang med at shake vores drinks som var han en yngre udgave af Tom Cruise i Cocktail. Drinken fik vi serveret med lidt nødder til. Vores cocktail kostede 5 dollars – og ja det lidt dyrt i Myanmar, men billigt i forhold til Danmark og billigt i forhold til vi var på et femstjernet hotel selv i Myanmar.
Hotellet om aftenen.
Da vi havde nydt vores drinks, gik vi ind i restauranten og fik et bord med udsigt til Inle Lake. Vi erfarede dog hurtigt, det ikke gjorde en forskel hvor man sad i restauranten, for der var bælgravende mørkt udenfor og vi havde alligevel ikke nogen udsigt. Det samme bord fik vi dog til morgenmad, og der gav det rigtig god mening og perfekt udsigt.
En del af vores middag – Dessert.
Vi valgte at bestille tre forskellige retter og endte vi faktisk med at gøre alle vores tre dage på dette hotel. For maden var fantastisk. Det var en blanding af burmesisk mad, men med en twist af europæiske smagsoplevelser. Som vi tidligere har nævnt i et andet indlæg om Myanmar, skal man endelig ikke snyde sig for deres salater, som både kan komme som vegetar eller med forskellige kød og fisk. Fisk havde de en del af på hotellet, hvilket også var ret logisk når man bor ned til en sø. Hotellet har egen nyttehave og derfor er en stor del af deres råvarer fra hotellets egen have.
Nyttehaven på vores hotel, som blev brugt i restauranten.
Om morgenen fik vi buffet morgenmad serveret i samme restaurant, som bredte sig hele vejen udenfor, hvor der stod to kokke klar til både at lave forskellige æg eller pandekager til en. Morgenmaden var ligeså god som aftensmaden, og både smag og udseende gjorde at man spiste lidt mere end man burde.

Spa-afdelingen og vinterbadning i poolen

Vores sidste dag på hotellet skulle vi ingenting og derfor var planen at lave ”ingenting”. Efter morgenmad gik vi ned til poolen og lagde os i solen med en god bog. Poolen skulle da også prøves, og det var en kold fornøjelse, da den ikke var opvarmet og vi var i Myanmar i ”vinter” sæsonen. Vi havde kun 28-30 grader denne dag, så var lige til at overskue. Vandet var dog en del køligere.
Udsigten fra vores liggestole ved poolen.
Efter et par timer ville vi havde taget hotellets cykler og cyklet til områdets vingård, hvor man kunne få en vinsmagning, rundvisning og frokost, men efter vi havde fået serveret endnu en cocktail ved poolen og begge vores bøger forsat var interessante valgte vi at blive liggende og bestilte lidt frokostsnack med de bedste forårsruller vi fik på hele turen. Det er altså noget de kan i Asien, det er at lave miniforårsruller og vi elsker dem. I Myanmar fik vi flere gange indbagt fisk ala fish and chips. Og hold op hvor var det lækkert. Så bestil endelig det samt miniforårsruller og deres forskellige salater, hvis I kommer til Myanmar og Sanctum inle Resort.
Udsigten for pool-restauranten vi spiste på.
Vi havde rejst en del dage rundt i Myanmar og kroppen trængte til behandling og fødderne lidt omsorg. Så en tur i spaen skulle vi da. Vi havde tidligere på vores tur i landet set massage til omkring 30 kr. for en time, men havde ikke fundet tid til det, så nu skulle det prøves. Vi måtte da hurtig grave lidt dybere i vores lommer, da en times massage kostede omkring 45 dollars. Vi valgte begge 1 ½ times traditional Myanmar Massage for 55 dollars. Samtidig trængte vores fødder også til lidt opmærksomhed og vi bestilte også en times Pedicure.
En del af hotelles look – utroligt flot bygning i koloni-stilen.

Vil vi komme igen?

Ja! Sanctum Inle Lake vandt vores hjerter bare ved indsejlingen og levede fuldt ud op til vores forventninger. Generelt i Myanmar boede vi på gode hoteller, men Sanctum Inle Lake havde bare lige det et hotel skal have, når man ser på standard, omgivelser, udsigt og service. Hver gang man gik forbi receptionen stoppede de op med det de lavede og smilte sødt. Personalet formåede også at have humor og komme med deres anbefalinger og holdninger. Hver dag når vi kom tilbage på værelset, var værelset flot rengjort og ikke en finger at sætte på. Vi fik også hver aften turndown og dermed stod der nye vand klar, morgensutterne stod klar ved sengen og gardinerne var trukket for. Hvis Myanmar og Sanctum Inle Resort ikke lå så langt fra Danmark, ville vi blive stamgæster på dette hotel.
Udsigt udover søen og markerne fra vores hotel.

Hvordan vi booket opholdet

Opholdet bestilte vi via agoda.com (Reklamelink) og fik det bedste tilbud via dem, som var omkring 20 % billigere end de andre steder vi fandt hotellet eller via deres egen hjemmeside. I kan se mere om hotellet her og hvis I skulle komme til hotellet og gerne vil en tur på vingården, som vi aldrig fik mødt, kan I finde den her. Hotellet kan sagtes hente jer i lufthavnen og mener de tog 30 dollars for det. Vi havde dog bestilt en samlet tur med Richard vores tur operatør i Myanmar og dermed ankom vi med båd. Og det skal I virkelig prøve også at gøre – altså ankomme med båd. For var en helt speciel oplevelse og gav det bedste førstegangs indtryk. I kan læse mere om hele vores tur i Myanmar under ”Myanmar – et mystisk og fantastisk land”, hvor I også kan finde andre indlæg om Myanmar og vores oplevelser i de forskellige byer vi besøgte i landet.