Sønderho Kro – smagen af Fanø

Sønderho Kro

Det er fantastisk at tage på opdagelse i Danmark, og særligt når vi har en skøn og solrig sommer som i år. Som vi har skrevet om i et af vores tidligere indlæg, var vi i juni på weekendtur på Fanø til den årlige dragefestival. Da vi nu alligevel var på disse kanter, havde vi besluttet os for at aflægge et besøg på øens bedste restaurant, Sønderho Kro. Kroen er med i White Guide (de nordiske landes svar på Michelin guiden).

Vi elsker god mad, både i udlandet og hjemme i Danmark. Du kan læse mere om vores andre fantastiske madoplevelser her.

Som et besøg hos ens bedsteforældre’s gamle gård

Vi ankom til Sønderho Kro af smalle, snørklede veje, hvor man hurtigt vil blive udfordret, hvis en modkørende bil skal forbi. Langs vejene ligger en masse stråtækte skipperhuse, hvor vasketøjet flagrer i vinden og urtehaverne er yderst velfriserede. Sønderho er tidligere kåret som Danmarks smukkeste landsby.

Lige ved kroen, for enden vejen, finder man en fantastisk udsigt over Vadehavet. Ved udsigtspunktet står et gammelt plankeværk, hvorpå der er skrevet en række fakta om Fanøs historie, eksempelvis: ”1915: et Zeppeliner-luftskib havarerer på Fanø Strand” og ”1850erne: Fanø har den næststørste flåde i Danmark, kun overgået af København”.

Sønderho Kro er fra 1772 og dermed en af Danmarks ældste og bedst bevarede kroer. Man har formået at fastholde den unikke originalitet, præcis som var man trådt ind i kroen for 200 år siden. Det medfører at der er (meget) lavt til loftet, og derfor kan man hurtig slå sig i et uopmærksomt øjeblik.

Kroen er indrettet med ét stort og en række mindre rum, så man som selskab kan side uforstyrret. Der er kakkelovn, og alt interiør er historisk og fuldender det idylske indtryk af stedet, som oser af charme. For Jacob vakte omgivelserne minder til bedsteforældres gård, hvor han ofte kom som barn.

Aftenens menu på Sønderho Kro

Aftenens menu bestod af en fem-retters tasting menu. Jacob og Arne bestilte vinmenu til maden, mens jeg nøjedes med forskellige safte, da vi var i bil og jeg havde vundet tjansen som chauffør. Vi startede dog alle tre med et glas Champagne.

Som en starter, der ikke var en del af selve menuen, fik vi serveret en fælles snack-tallerken med lufttørret skinke, tang og muslinger. Dertil fik vi også noget vildt lækkert brød. Som du måske har læst i et af vores tidligere madindlæg er vi svært glade for brød, og vi var derfor meget tilfredse. Vi hørte at flere andre gæster spurgte til opskriften, så vi var åbenbart ikke de eneste som var imponerede.

Den første ret på menuen bestod af hvide asparges med blåmuslinger og solskærm. Retten var flot anrettet, men det var dog også en meget enkel ret som hurtigt vil gå i glemmebogen.

Vores anden ret bestod af taskekrabbe, ærter og strandurter. Retten blev serveret super flot, og tjeneren hældte en let suppe over retten, da den kom på bordet. Smagsmæssigt var den fin, men ingen wow-oplevelse.

Heldigvis hævede aftenens tredje ret niveauet betragteligt. Den bestod af nye kartofler, løvstikke og bygmalt, som var et restprodukt fra det lokale bryggeri. Det var en vegetarret som smagte af Fanø, hygge og solskin – måske aftenens bedste ret.

Når man færdes på Fanø ser man vilde kaniner alle vegne. Fjerde ret levede derfor op til Fanøs ry som ”øen med kaninerne”, for vi fik serveret kanin med gulerod og ramsløg. Vi har selv eksperimenteret med kanin til en af vores middage med gourmetklubben, men vi må erkende at Sønderho Kro gjorde det bedre end os. Den var slet ikke tør, og kødet skilte sig let fra hinanden og smagte fantastisk. Ramsløg er en meget kraftig krydderurt, men supplerede retten rigtig godt.

Desserten bestod af jordbær, hvid chokolade og hybenrose. Her kan man næsten snakke om en religiøs åbenbaring, for retten smagte guddommeligt! Tallerkenen var med sine flotte farvekombinationer meget imponerende at kigge på, mens smagen på samme tid var både syrlig og sød. God afslutning på aftenens menu.

Til de forskellige retter nød vi noget lækkert vin, som passede perfekt til retterne. Man kunne selv vælge om man ville have 2-,3-, eller 4 glas vin. Vi valgte en rød og en hvid vin udover vores champagne, som vi startede med.

For at runde aftenen rigtigt af bestilte vi en kop kaffe. Kroen serverer dog kun sort kaffe, så hvis du ønsker en latte, må du købe den et andet sted. Til gengæld blev kaffen serveret med et flot fad chokolader.

Samlet vurdering af Sønderho Kro

At Sønderho Kro er nævnt i White Guide forstår vi godt, for det er helt klart en god oplevelse. Maden og drikkevarerne var lækre, men det er omgivelserne og selve kroen, som vi kommer til at huske bedst.

Vi må også erkende, at vi havde forventet et lidt højere serviceniveau. Tjenerne var da søde, men de var ikke rigtig ’på’ og virkede travle. Tjeneren kunne ikke altid svare, når gæsterne spurgte ind til maden, så de måtte ud i køkkenet og spørge kokken og vende tilbage. En tjener bør efter vores mening kende menuen, ingredienserne og smagen på de retter de serverer.

Vores vurdering:

Mad                                    07/10

Drikkevarer                        08/10

Serviceniveau                    05/10

Omgivelser                         10/10

Valuta for pengene           07/10

Samlet bedømmelse         07/10

Vinen, kaffen og de øvrige drikkevarer var gode, især i forhold til prisen. Maden var ligeledes god og ’solid’ med lækre råvarer, men af de i alt seks serveringer, var de tre første ikke noget ekstraordinært. Til gengæld imponerede de sidste tre serveringer, specielt desserten.

Middagen blev omkring 1.100 kr. pr. mand, hvilket er i den lidt dyre ende i forhold til vurderingen af den samlede oplevelse. Vi forlod dog kroen med en god fornemmelse i maven og en hyggelig oplevelse i bagagen. Vi vil derfor anbefale andre at besøge kroen, da besøget på mange måder var en super oplevelse.

Hvordan vi planlagde besøget

Vi reserverede bord hjemmefra på restaurantens egen hjemmeside, som du kan finde her. Der var ikke fyldt på dagen, men vi vil alligevel anbefale at du bestiller bord hjemmefra, så du ikke risikerer at gå forgæves.

Du kan læse mere om vores miniferie på Fanø her.