The Ritz-Carlton – et luksusophold i Budapest

At rejse i Europa er fantastisk. Det nemt at komme til, der er billige flybilletter og ofte kan man nøjes med et simpelt hotel, fordi man er ude i gaderne det meste af tiden. Budapest var vores næste destination, flybilletterne var bestilt og nu skulle hotellet findes.

Efter en gennemgang af de utrolig mange hoteller i forskellige prisniveauer, blev vi ved med at vende tilbage til The Ritz Carlton hotellet, som er et nyere hotel i Budapest. Det ligger meget centralt lige på Erzsébet Tér parken (Elizabeth Square) og meget centralt i Budapest. Og heldigvis fandt vi et godt tilbud på et værelse på hotellet inkl. morgenmad, så vi valgte at slå til, selv om det var en del dyrere end andre hoteller i byen. Men noget luksus skal man have i sit liv i ny og næ (selv om vi elsker det ret tit).

Foto: The Ritz-Carlton i Budapest udefra

Ankomst til hotellet

The Ritz-Carlton i Budapest stod færdig i 2016, og ligger i en fredet og historisk bygning ved Elizabeth Square som tidligere husede et forsikringsselskab. Bygningen er oprindelig fra 1914 og står forsat flot og klassisk i de historiske omgivelser.

Foto: Lånt af Ritz-Carlton.com |Lobby på The Ritz-Carlton i Budapest

The Ritz-Carlton hotellet i Budapest ligger helt centralt lige op ad en metro, to minutter fra lufthavnsbussen og ti skridt fra shoppinggaderne med en masse lækre butikker, spisesteder og oplevelser. Vi kom derfor nemt til hotellet med bus.

Læs om vores ankomst til Sanctum Inle Lake i Myanmar, som foregik med båd direkte til døren

Vi ankom allerede kl. 11 og håbede på, at vi kunne få et værelse med det samme. Desværre lykkedes det ikke, men de var rigtig søde til at holde vores kuffert, tilbyde nogle vandflasker og et kort over seværdighederne i nærheden. Receptionisten spurgte, om de skulle ringe så snart værelse var klar, hvilket vi takkede nej til og sagde bare, at vi ville være tilbage ved 16-tiden og at det ville være lækkert hvis vores kufferter var klar på værelset. Og da vi kom tilbage, stod receptionisten smilende klar med vores nøgler og sagde alt var klar og kufferterne stod allerede på værelset. Rigtig god service fra starten mødte vi.

Foto: Lånt af welovebudapest.com | The Ritz-Carlton set fra oven

Klassisk værelse med den helt rigtig finesse

Vi havde fået værelse på 7. sal med udsigt udover Elizabeth Square og kunne derfor nyde udsigten udover domkirken, som man kunne se i nærheden, den flotte park der lå nedenfor hotellet og selve pladsen, som var fyldt af liv, spisesteder og en klassisk barbershop som vi også fik besøgt, da jeg blev klippet.

Foto: Udsigt fra vores vindue inden på værelset

Vores værelse bød på en mindre gang og ellers et stort rum, hvor der både var plads til et skrivebord, en sofa og en stor lækker dobbeltseng. Vi sov helt fantastisk i sengen og omgivelserne. Stilen var meget klassisk med de helt rigtige finesser, som gav en følelse af den luksus, som man også burde kunne forvente af et The Ritz-Carlton hotel. Så værelset levede virkelig op til vores forventninger.

Foto: Dobbeltseng og Sofa-gruppe på vores værelse

Der var minibar på værelset med priser man kunne overskue og ikke som på andre femstjernede hoteller, hvor priserne er så høje, at man ikke ynder at tage for sig af fristelserne. Der var gratis Nespresso-kaffe og et stort fjernsyn, som havde det smarteste – indbyggede Chrome-Cast og Apple-tv. Det nødt vi virkelig, da vi så kunne se videre på vores Netflix-serie og f.eks. valget 2019, som foregik, mens vi var i Budapest.

Læs om dengang vi boede på Bellagio Hotellet i Las Vegas, som også bød på et værelse med fantastiske finesser

Badeværelset var stort og bød både på egen bruseniche og badekar samt et kæmpe spejl som stod utrolig smukt med sit design og meget utraditionelt for et badeværelsespejl, men det stod så flot og var med til at give hele værelset det sidste touch af et luksusophold.

Foto: Vores badeværelse på et Deluxe Room

Spa, Fitness og Pool-område

En af grundene til vi også valgte hotellet var deres indendørs pool og spa, som vi glædede os til at bruge efter en lang dag rundt i gaderne i Budapest. Byen er kendt for at være verdens eneste spa-hovedstad, hvilket vi fik udnyttede fuldt ud, ved at hotellet også bød på den oplevelse. Dog ikke med naturlige kilder, som i f.eks. Széchenyi-badet.

Kragerup Gods bød også på et flot spa-område. I kan læse om vores besøg på det historisk Gods her

Spa- og pool-området var utrolig lækkert og meget større end billederne viser. Vi havde faktisk frygtet, at man kun havde adgang, hvis man købte en spa-behandling, men det var ikke tilfældet, så det var rigtig dejligt og vi fik brugt området flere gange. Der var også et mindre fitness-område, der dog var så lille, at vi ikke fik brugt det. Vi svømmede et par baner i stedet for.

Roomservice og madoplevelserne på The Ritz-Carlton

Vi har spist morgenmad på utrolig mange flotte hoteller og mindre flotte hoteller, men aldrig i så flotte omgivelser som på The Ritz-Carlton i Budapest. Restauranten var dækket af smukke billeder alle steder, med klassiske gamle billeder fra Budapest, forskellige klassiske plakater og ellers bare et touch, der gav en fornemmelse af, at man var tilbage i tiden på et fancy hotel.

Foto: Restaurant på hotellet, hvor vi nød vores morgenmad

Morgenmaden bestod af en mindre buffet og så kunne man ellers vælge ud fra et menukort, hvor de kom ind med en utrolig smukt anrettet ret. Servicen var forsat utrolig høj, som vi oplevede alle steder på hotellet. Utrolig godt trænet personale der formåede at give en personlig service, så man følte sig værdsat. En mangel i mange hoteller i Europa, og derfor en fantastisk oplevelse som passede perfekt til omgivelserne.

Læs om dengang vi boede som royale på Emirates Palace i Abu Dhabi

På valgdagen valgte vi at bestille roomservice, som blev bragt ind på værelse med en lille blomst, flot opdækket bord og faktisk ret god mad. Syntes ofte det kan være af svingende kvalitet når man bestiller roomservice, men var en dejlig middag vi nød med tv’et i baggrunden. En rigtig ferieoplevelse. Det bedste var prisen, som var utrolig billig når vi sammenligner med andre femstjernede hoteller vi har boet på. Der blev bestilt Baileys til værelset flere gange, for det overskuer man lige, når en dobbelt Bailey kun kostede 35 kr.

Vil vi komme igen?

Budapest byder på ekstrem mange hoteller i forskellige prisklasser og man kan helt klart finde et billigere hotel end The Ritz-Carlton, men vi nød hvert et øjeblik på hotellet. Fra velkomsten, til servicen, den indendørs pool, værelseskomfort og klassisk stil. Så ja vi vil virkelig gerne bo på The Ritz-Carlton i Budapest igen.

Foto: Elizabeth Square med The Ritz-Carlton i baggrunden

Nogle gange skal man huske at forkæle sig selv, og det gjorde vi virkelig på denne tur. Budapest var en fantastisk by at besøge, og så gjorde det kun oplevelsen bedre, at vi kom tilbage til en oplevelse i sig selv – nemlig vores hotel.

Hotellet lå virkelig centralt, og gjorde det nemt at komme rundt i byen, da metro, busser og sporvogne holdte lige udenfor hotellet.

Prisniveauet på hotellet var, sammenlignet med andre storbyer, utrolig billigt, så det gjorde det også så meget nemmere ikke at skulle forholde sig til om det blev for dyrt. Så vi kan helt klart anbefale, at man forkæler sig selv med et ophold på The Ritz-Carlton i Budapest. Alternativt byder de på brunch hver søndag, hvor man kan få en fornemmelse af hotellet og det utrolig lækre mad de laver, hvis man ikke har mulighed for at bo på hotellet.

Hvordan vi bookede opholdet

At komme til Budapest er nemt, da både Norwegian og SAS flyver direkte til byen. Vi havde fundet nogle gode priser med Norwegian, som også fløj på gode tidspunkter, hvor man ikke skulle alt for tidligt op eller vandre rundt i byen til sent på aften, fordi flyet først afgik ved midnat (som vi ellers tit har oplevet og får booket, fordi det ofte er en del billigere med ydertidspunkterne, og alligevel fortryder vi det altid).

Foto: Restaurant på hotellet

Selve The Ritz-Carlton bookede vi via Hotels.com, da vi brugte nogen af vores optjente reward-point og dermed fik hotellet billigere. Man kan nemlig optjene gratis nætter med hotels.com – hvilket vi ofte har fået stor glæde af ved de lidt dyrere hoteller, som gør den samlede pris lidt billigere, for The Ritz-Carlton i Budapest er ikke et billigt hotel at booke sig ind på, men dog billigt at opholde sig på, da priserne på mad mv. er billigt. I kan finde hotellet her (Reklamelink).

Husk endelig at følge os på Facebook og Instagram.