Weekend i Bruxelles

Når du tænker på Bruxelles falder dine første tanker måske på EU-institutionerne, Tintin eller den tissende dreng ’Manneken Pis’ (han står i øvrigt også i en klonet version i Bogense på Fyn). Det var i hvert fald vores umiddelbare tanker om byen, der også er kendt som Europas hovedstad. Udover dette vidste vi ikke helt hvad Bruxelles havde at byde på, og derfor besluttede vi os for i december 2017 at tage på forlænget weekend til byen for at undersøge det nærmere.

På opdagelse i byen

Vi brugte vores første dag i byen på at gå en tur rundt i Bruxelles bymidte. Bymidten er generelt utroligt smuk og fuld af chokoladebutikker, gode restauranter og diverse specialbutikker. På den store plads i bymidten finder man en række smukke, historiske bygninger med rådhuset fra 1400tallet som kronen på værket. Pladsen er da også optaget på Unescos verdensarvsliste, og det er fuldt fortjent, for pladsen oser af atmosfære. Vi fik også mulighed for at få en rundvisning på rådhuset. Det bør du ikke snyde dig selv for hvis du kommer forbi Bruxelles, for bygningen er flot og du lærer en masse om byens historie fra din guide.

I kalenderen stod der december, og derfor var byen fuld af julemarkeder. Dem aflagde vi senere på dagen et besøg, og vi fik smagt på den berømte belgiske chokolade og de kendte, belgiske vafler. I øvrigt kan vi på baggrund af bitter erfaring anbefale dig at bestille bord på restauranterne, hvis du vil ud at spise. Det havde vi ikke fået gjort, og det var stort set umuligt at finde et sted at spise – der var alt for mange mennesker, og alle steder var fuldt booket. Til sidst fandt vi et sushisted, hvor vi kunne tage take-away sushi med hjem på hotelværelset.

Det Europæiske område i Bruxelles

Bruxelles er kendt som Europas hovedstad, bl.a. fordi en lang række af EU’s institutioner er placeret her. Derfor stod vores næste dag i Europas og EU’s tegn, da vi tidligt om morgenen gik Europa Parlamentet og området omkring. Desværre er det ikke muligt at få en rundvisning i parlamentet i weekender om vinteren, så hvis du gerne vil opleve parlamentet indefra kan det anbefales at besøge byen en hverdag. Vi gik i stedet rundt i parken og blandt de mange EU-bygninger. I parken stødte vi mere eller mindre tilfældigt på House of European History, et museum om Europas og EU’s historie. Det er gratis at komme ind og vi fik udleveret en iPad der fungerede som vores guide rundt i den store bygning. Vi er normalt ikke museumstyperne, men efter næsten fem timer på museet måtte vi konstatere, at det var én af de mest spændene og lærerige museumsoplevelser vi nogen sinde havde haft. Hvis ikke vi var blevet så sultne at vi måtte forlade museet for at finde et sted at spise frokost, kunne vi sagtens have brugt endnu længere tid.

Tintin og Asterix

Efter en tiltrængt frokost gik vi mod tegneseriemuseet Comicscenter, der huser udstillinger om Tintin, Asterix og andre kendte tegneserier fra Belgien. Som børn har vi begge set massere af historier om Tintin og Asterix i fjernsynet, og vi er fans! Det var en fin oplevelse, som vi godt kan anbefale hvis du ligesom os holder af Tintin, Terry og Kaptajn Haddock.

Atomium og den europæiske mini-by

På vores tredje og sidste dag tog vi metroen til Atomium, en 102 meter høj stålbygning med ni ’atomer’. Du kan se et billede af den særprægede bygning herunder. Atomium blev bygget som blikfang til verdensudstillingen i 1958 og er i dag en af Belgiens mest besøgte turistattraktioner. Det var ellers planen at bygningen skulle rives ned efter verdensudstillingen, men den viste sig hurtigt som en turistmagnet som trækker mange turister til området.

Lige ved siden af Atomium finder man Mini-Europa, en miniudgave af alle de europæiske lande, hvilket faktisk var enormt flot lavet. Det var lidt sjovt at gå rundt mellem de forskellige lande og se hvad landene er kendt for. Danmark var repræsenteret ved den gamle børs, Nyhavn og Trelleborg.

Vil vi komme igen?

Bruxelles er en flot og hyggelig by, og vi havde en rigtig god weekend, så vi vil gerne anbefale byen til andre. Men vi har også følelsen af, at nu er den set for vores vedkommende. Vi vil dog gerne tilbage og opleve mere af Belgien, for der er mange andre byer og områder vi gerne vil besøge – fx Brügge og Gent, der skulle være utroligt smukke.

Hvordan vi planlagde turen

Vi brugte “Turen går til Bruxelles & Belgien” som inspiration til rejsen og den fungerede som en god guidebog på turen.

Vi fløj direkte til Bruxelles med Brussels Airlines. Vi havde fundet flybilletterne via Momondo og bestilte dem derefter direkte på flyselskabets egen hjemmeside.

Som hotel valgte vi Parkinn Midi Hotel, der ligger helt op ad hovedbanegården og derfor er nem at komme til fra lufthavnen. Det var et rigtig godt hotel til prisen, og du kan finde hotellet her. Vi betalte hotellet med point fra fordelsprogrammet Eurobonus, hvor vi optjener point ved at flyve med SAS og andre Star Alliance flyselskaber. Fly og hotel endte med at koste under 500 kr. i alt per person, så det var billigt sluppet.

Man kan også vælge at bestille forskellige ture hjemmefra i Bruxelles hos GetyourGuide. Du kan fx komme på rundvisning i Europa-Parlamentet.

Du kan læse mere om at opsamle bonuspoint og andre gode rejseråd her.