Weekend tur til Wien

Domkirke i Wien

Wien forbinder vi ofte med klassisk musik og kager. Det i hvert fald det vi tænker på, når Wien bliver nævnt. Men byen er meget mere end det, og vi valgte derfor at gribe Wien an på en lidt anden måde. Derfor blev en weekendtur i Wien planlagt ud fra et godt hotel, en rundtur om 2. verdenskrig og en Michelin-oplevelse på Das Loft.

Vi ankom sent fredag aften, hvor vi spiste lidt mad og drak en øl. Dermed fik vi ikke de store oplevelser første dag.

Slotplads og hestevogn i Wien, som man ser rigtig mange steder.
Slotsplads og hestevogn i Wien, som man ser rigtig mange steder.

Transport i Wien

Vi valgte at flyve med Austrian Airlines direkte til Wien. Det gør rejsen dejlig nem og lige til. Da vi kun skulle være afsted en weekend, havde vi kun håndbagage med og det gjorde det nemmere at komme hurtigt ud af lufthavnen. Når man ankommer til lufthavnen, er det ret nemt at komme ind til centrum, da der kører et direkte hurtigtog til centrum hver halve time og det koster en brøkdel af en taxa.

Vi valgte dog at tage et andet tog, da vores station lå lige et stop før stationen i centrum, men det var også ret nemt at finde ud af. Hvis I en større gruppe, kan I købe en meget billig gruppebillet op til 6 personer.

Sporvogne, som er alle steder i Wien og er en del af deres transport former i byen.

Der er rigeligt med taxaer alle steder I Wien, men vi brugte Uber hele tiden. I kan hente app i app-store her og hvis I bruger koden: ta7yp293ue får I omkring 100 kr. rabat på jeres første tur. Uber gør det ekstrem nemt og sikkert at komme rundt. I Wien får man også en fastpris oplyst fra starten, så man kender prisen. Vi oplevede faktisk flere gange, at det var en ”normal” taxa der hentede os via Uber (ret sjovt).

Ellers kører der mange sporvogne rundt og samtidig er der også selve U-bahn, men vi fik aldrig prøvet nogen af delene.

Oplevelser i Wien

Hjemmefra havde vi ikke planlagt det store. Vi havde nemlig flere steder læst, at det en fantastisk by bare at gå rundt i. Wien har virkelig mange smukke og historiske bygninger, som man kan nyde på en god tur rundt i byen. Så vi tog en kop kaffe i hånden og slentrede rundt i de forskellige gader i byen.

Springvand og smukke bygninger i baggrunden. Man finder både mange smukke bygninger og springvand i Wien.

Til frokost fandt vi en lille lokal restaurant der serverede en klassisk wienerschnitzel og øl.

Wienerschnitzel og Øl som man skal prøve når man er i Wien.

Der er mange parker og slotte i Wien. Man kan faktisk næsten ikke undgå at støde ind i en park og se et slot. Vi havde kun en weekend og valgte derfor ikke at bevæge os ind i alle de forskellige historiske bygninger.

Hvis man har tid, kan man med fordel besøge Schönbrunn-paladset, gå til en koncert med klassisk musik eller opera, flere forskellige kunstmuseer samt den spanske rideskole, som mange turister i byen besøger.

Wien har utrolig mange smukker parker, som denne her. Vejret var med os.

Og man kan vel hellere ikke tage til Wien uden at dykke ned i deres forskellige kager, som man møder på stort set hvert gadehjørne. Vi fandt derfor en hyggelig cafe, hvor vi nød en kop kaffe og kage.

2.verdenskrig i Wien

Kender I historien om 2. verdenskrig i Wien? Vi gjorde ikke og derfor var vi slet ikke i tvivl om, at vi skulle på en guidet rundtur i byen, for at høre om den tragiske del af verdenshistorien. Det var en tur, der tog lidt over 2 timer, gik utrolig hurtigt, da man bevæger sig rundt i en stor del af byen med en historiker og tidligere journalist. Han var nørdet på den helt fantastiske måde og vi formåede ikke at stille ham et spørgsmål om 2. verdenskrig som han ikke kunne svare på.

Vores guide og tur-gruppe under vores rundtur omkring 2.Verdenskrig i Wien.

Vidste I f.eks. at Wien blev besat i 1938, men allerede i 1934 forsøgte nazisterne for første gang at besætte Wien og Østrig. Da Hitler kørte ind i Wien, holdte han sin besættelsestale fra overstående balkon, som ligger på en kæmpe plads med plads til flere hundrede tusind personer. Ved besættelsen var der over 200.000 mennesker der stod på pladsen, og overværende talen. Mange østrigere sympatiserede med nazisterne og valgte også at overgive sig ”frivilligt” da tyskerne først stod ved grænsen.

Fra denne balkon, besatte Hitler Østrig og over 200.000 fulgte med fra pladsen.

Hitler er født i Østrig, og var Østrigsk statsborger frem til 1918, men mistede dette efter hans deltagelse under 1. verdenskrig, som soldat for Tyskland. Hitler var derfor statsløs helt frem til 1930’erne og han blev dermed først tysk statsborger lige inden han blev kansler i Tyskland.

Som I kan høre, så blev vi ekstrem kloge under turen, og fik en helt anden vinkel både af Wien og 2. verdenskrig. I kan se mere om turen og bestille den her.

Filmen ”Kvinden I guld” med Helen Mirren og Ryan Reynolds handler om tiden under 2.verdenskrig i Østrig samt hvordan nazisterne stjal kunst og værdi for jøderne. Ret imponerende film, og baseret på virkelig hændelser. I kan f.eks. finde den på Netflix.

Monument til ære for alle de drabte jøder under 2.verdenskrig i Østrig.
Monument til ære for alle de drabte jøder under 2.verdenskrig i Østrig. Man ser også monumentet i filmen “Kvinden i guld”

Der findes faktisk lignede tur i København, som vi også har deltaget i og var virkelig spændene, så kan kun opfordre jer til at prøve turen her i Danmark også, da man får utrolig meget viden og AH HA oplevelser over hvad der sket i Danmark samt forbløffede over hvor mange skudhuller der forsat kan ses i Københavns gader. I kan finde og bestille turen her.

Michelin-oplevelse på ”Das Loft”

Efter en lang dag rundt i Wiens gader, så tog vi hjem for at klæde om, da vi om aftenen havde fået bord på ”Das Loft”. Restauranten ligger med en fantastisk udsigt udover Wien, og har gulv-til-loft vinduer. Das Loft har også fået en Michelin-stjerne, hvilket var helt velfortjent.

Aftenen startede med en tur op i elevatoren, hvor vi blev mødt med denne her utrolig unikke udsigt som I kan se i nedenstående billede.

Udsigt når man ankommer med elevatoren til Das Loft.

Efter vi blev sat ved et flot bord, der var dækket op til vores selskab, fik vi en lille snack at starte på. Den bestod af en vaffel med laksetatar samt en masse lækkert brød og rødbedefarvet hjemmelavet smør.

Vores bord på Das Loft
Vores bord på Das Loft.

Den første ret vi fik var kammusling med appelsin, citron-kaviar og en sort rejechips.  Forretten imponerer ofte mest, og her blev vi heller ikke skuffede. Det havde en utrolig dejlig kombination af det sure, søde og salte som smeltede i munden.

Kammusling med appelsin, citron-kaviar og sort rejechips.

Anden ret vi fik serveret, bestod af et duelår med en pølse med foie gras, ærteskum samt tranebærsauce. Smagte dejligt, selv om foie gras helst undgås pga. både smagen og dyrevelfærdet i det. Og nej det er ikke for at blive politisk eller shame folk, der spiser det.

Duelår med pølse med foie gras, ærteskum samt tranebærsauce.

Tredje ret startede som en skuffelse, for den blev sat ind ovenpå en tallerken med en masse grønsager. Som I kan se, så var den utrolig smukt anrettede, men hvor var kødet tænkte vi. Jeg havde ikke fanget det var et ”låg”, og dermed (sikkert pga. vinmenuen havde sat sit præg på min opfattelse) manglede vi kødet til retten. Tjeneren grinte lidt og løftede så låget af, hvor der lå udskåret krondyr, som var perfekt rødt og smeltede under kniven og med en vildtsauce til.

Til sidst nåede vi til desserten, som var fjerde ret. Her blev den serveret i en kokosnød som indeholdte en lækker sorbetis med nøddecrunch og en ”snebold” lignede mousse.

Sorbetis med nøddecrunch og Snebold.

Alt i alt fik vi fire lækre retter, som alle blev spist op. Stemningen på restauranten som denne aften, hvor der også var en dj, der spillede god musik, en unik udsigt og lækker mad gjorde, at vi til hver en tid gerne kommer igen og spiser på Das Loft.

Prisen for en tasting-menu lå på 95 euro, og vi valgte derfor at gå ”all in”. Vi startede derfor med et glas champagne og valgte også at tage deres vin-menu til retterne samt sluttede af med en klassisk gin og tonic.  Hele aftenen blev en ret billig fornøjelse i forhold til de mange forskellige Michelin-middage vi har nydt, og endte med små 1400 kr. pr. person. Men som I også kan læse, sparede vi ikke på noget, og I kan sagtes få en rigtig god middag til under 1.000 kr. Alternativt kan I nøjes med en tur i deres bar, men så får man ikke den bedste udsigt, da den er reserveret til de spisende gæster.

Udsigten fra Das Loft restaurant i Wien.

I kan se mere om restauranten og bestille bord her. Har fra en anden blogger hørt, at deres brunch også skulle være helt fantastisk.

Vi sluttede af med en bytur i Wien, som blev ret sent og endnu en grund til at have Uber-appen, da vi kom nemt og hurtigt hjem.

Dagen efter fløj vi hjem ved eftermiddagstid, og pga. byturen, blev vi i sengen indtil vi skulle mod lufthavnen. Dermed sluttede en kort, men god weekendtur i Wien.

Vi støttet på en filmoptagelse på vej i byen. Så ret flot ud og var midt inde i centrum, hvor det meste omkring var afspærret.

Hvordan vi planlagde vores weekendtur i Wien

“Indlægget indeholder reklamelinks”

Vi havde booket fly via Austrian Airlines som flyver direkte til Wien flere gange om dagen fra København. Vores billetter kostede kun små 700 kr. t/r.

Hjemmefra havde vi købt rejseguiden ”Turen går til Wien” som beskriver byen og seværdighederne utroligt godt. I kan læse mere om bogen og bestille den her.

Vi boede på Renaissance Vienna Imperial riding School som er et firestjernet hotel tæt på centrum. Der lidt over 1 km til centrum, men nemt at gå indtil byen, tage en sporvogn, taxa eller Uber.

Hjemmefra havde vi bestilt rundturen omkring 2. verdenskrig via Getyourguide, som også tilbyder en masse gode ture i Wien. I kan f.eks. også bestille billetter til den spanske rideskole, Schönbrunn slottet, klassisk musikoplevelse og meget mere. Fordelen er, at man får plads og kan springe køen over flere steder.

Der er flere forskellige Michelin-oplevelser i Wien, som I kan finde mere om her. Vi kan helt klart anbefale Das Loft.

Husk endelig at følge os på Facebook og Instagram.

I kan også læse mere om hvordan vi planlægger vores ferie generelt og en masse andre gode råd her.