Yangon – Myanmars de facto hovedstad & Aung San sui Kyi

Yangon er med over syv millioner indbyggere Myanmars handelscentrum og hovedstad frem til 2006, hvor hovedstaden blev flyttet til en nybygget by i centrum af landet. Det var i Yangon at opstanden mod militærregimet startede, og Aung San Suu kyi sad i husarrest i mere end 21 år frem til 2010.

Fun Fact: det danske band Michael Learns to Rock var det første udenlandske band, som spillede i Myanmar, da landet blev åbnet for omverdenen i 2013. Selvom bandet for mange år siden havde haft sin storhedstid, blev koncerten i Yangon yderst populær hos befolkningen.

Yangon har det største antal kolonitidsbygninger i Sydøstasien, og en unik bykerne fra kolonitiden, som er bemærkelsesværdigt intakt. Centrum er centreret omkring Sule Pagoda, som er kendt for at være over 2.000 år gammel. Byen er også hjemsted for den enorme og forgyldte Shwedagon Pagoda, Myanmars mest hellige pagode.

’Homestay’ i Yangon

Da vi planlagde vores ferie til Myanmar opdagede vi, at Jacobs kollega har en søster som bor og arbejder i Yangon, med sin mand og deres søn. For at få inspiration og gode råd kontakte vi hende, og hun var super hjælpsom og begejstret for landet og de oplevelser der ventede os. Efter et par mails frem og tilbage blev vi tilbudt at bo hos dem i deres store hus i Yangon, og vi takkede ja. Vi har altid været fascineret af danskere der bevæger sig ud i den store verden, specielt til et så anderledes land som Myanmar, så det var en god mulighed for at få indblik i en expat-families liv og samtidig møde nogle fantastiske mennesker.

Vi havde på forhånd aftalt at familiens privatchauffør skulle hente os i lufthavnen sammen med familiens datter, som var på besøg fra Danmark. Desværre var flyet forsinket, så hun stod tålmodigt og ventede på os i lufthavnen med et skilt med Jacobs navn. Det var dog ikke nødvendigt, for hun spottede os med det samme, selv om vi aldrig havde mødtes før (der var ikke mange andre hvide danskere med indenrigsflyet denne formiddag). Familien savnede dansk lakrids, så vi havde pakket tre kilo lakrids i kufferten som værtindegave ved vores ankomst.

Shwedagon Pagoda og Aung San Suu Kyi’s barndomshjem

Efter ankomst hos vores værtsfamilie viste familiens datter os et tempel, som lå tæt på huset. Om aftenen tog vi alle sammen ud og spiste på en fancy rooftop-bar med fantastisk udsigt over byen og den gyldne Shwedagon Pagoda. Vi nød noget lækkert tapas, en flaske champagne og et par Dark n’ stormys,  inden vi kørte retur til huset og skålede dagen af med en Bailey.

Dagen efter skulle vi på den helt store rundtur i Yangon. Efter familien var blevet afleveret på arbejde af deres chauffør, havde vi fået lov at låne bilen og chaufføren. Først gik turen mod The Giant Reclining Buddha (den gigantiske, liggende Buddha), der som navnet antyder virkelig var enorm. Herudover var der i templet en rigtig god beskrivelse af buddhismen, som vi lærte meget af.

Tæt herpå lå Aung San Suu Kyi’s barndomshjem, og vi var de eneste turister på stedet da vi ankom. Man har bibeholdt huset som dengang familien boede i det, og der var forskellige billeder og historier om både Aung San Suu Kyi og resten af hendes familie. Der var dog allermest om hendes far, som er og var en stor helt i Myanmar. Vi gik selv rundt i huset og sluttede af med at købe tre forskellige bøger på engelsk om Aung San Suu Kyi, hendes far og om Myanmar (bøgerne er næppe originale, men på disse kanter tager man ikke copyright så tungt).

Nu gik turen mod dagens højdepunkt, Shwedagon Pagoda. Vi blev sat af lidt væk fra indgangen og gik derfor gennem en gade fyldt med butikker, som solgte ting og sager der kunne ofres til Buddha ved pagoden. Da vi kom frem til indgangen skulle vi, som ved mange andre religiøse steder i verden, dække vores knæ til, men vi havde glemt vores ’lungi’ i bilen (et klædestykke mændene vikler om livet i Myanmar). Heldigvis fik vi lov at låne en af personalet, som også passede på vores sko mens vi gik rundt i området.

Vi valgte ikke at hyre en guide, og gik derfor selv rundt i området. Det fortrød vi dog hurtigt, da området er enormt og indeholder flere hundrede pagoder, stupaer og andre bygninger, som det kunne have været spændene at høre om. Men efter 14 dage i Myanmar var vi dog blevet lidt mættet af templer, og med dagens temperatur på over 35 grader havde vi mere fokus på at søge skygge. Pagoden er dog enormt flot og fascinerede og uden tvivl et besøg værd.

Om aftenen grillede vi oksemørbrad på familiens tagterrasse. Oksemørbrad koster omkring 50 kr. pr. kg, så det er ekstremt billigt i forhold til i Danmark. Desuden drak vi Frozen Margaritas til den store guldmedalje, for dem var manden i familien ekspert i at lave, og det hele smagte fantastisk – især efter et par uger primært med ris på menuen.

Afternoon tea på The Strand

Vi havde bestilt bord på The Strand, et berømt femstjernet historisk kolonihotel tæt på havnen. Hotellet åbnede dørene første gang i 1901, og allerede dengang var det et unikt hotel, som skilte sig ud fra omgivelserne.

En overnatning på hotellet ligger typisk på cirka 5.000 kr. pr. nat, så vi satte ekstra pris på at bo ganske gratis hos vores søde værtsfamilie. En afternoon tea kunne vi dog få til omkring 120 kr., så det skulle vi ikke gå glip af.

Afternoon tea The Strand hotel

Bagefter tog vi ned på havnen og fodrede de mange hundrede duer, som var all-over-the-place så snart vi havde lidt fuglefrø i hånden. En sjov oplevelse, som Jacob dog tog væsentligt mere cool end jeg.

På vejen hjem fik gjorde vi et hurtigt stop ved Aung San Suu Kyi’s nuværende hus, som man også kan se i filmen The lady (fantastisk film). Vi kunne dog, som forventet, kun se en lukket port med pigtråd og overvågningskameraer. Om aftenen havde vi inviteret vores værtsfamilie ud at spise på en lækker Italiensk restaurant, som de selv havde anbefalet og spist på mange gange.

Bago og turen mod lufthavnen

Vi skulle først flyve kl. 2 om natten, og derfor havde vi valgt at booke en dagstur til Bago, som er et meget religiøst område i Myanmar. På vejen til Bago stoppede vi ved en kirkegård fra anden verdenskrig, hvor der lå en del faldene soldater fra især England, Myanmar og Indien (da englænderne sendte dem i krig under koloniseringen). Et flot og fredfyldt sted.

Fremme ved Bago havde vi en god snak med vores guide om området og den buddistiske religion generelt. Han var meget fascineret af at to så ”unge” fyre var kommet på egen hånd til Myanmar. Normalt var alle hans kunder pensionister, som rejste med organiserede grupperejser. Han havde ret i at der ikke er mange unge, hvide turister i Myanmar, og derfor blev vi ofte fotograferet af de lokale. Vi husker specielt en situation, hvor en gruppe munke ville have billeder med os, og vi samtidig gerne ville have et billede med dem – hver vores fascination.

I Bago fik vi besøgt endnu en liggende Buddha, en Pagoda som var lige så stor som Shwedagon Pagoda og til sidst siddene Buddha, som man kunne se for fire sider med hvert sit udtryk.

Turen var færdig ved 17tiden, og vi besluttede derfor impulsivt at booke et billigt hotelværelse nær lufthavnen, så vi kunne få lidt søvn inden vi skulle flyve hjem. Vi fandt dog også tid til en times massage for 30 kr., inden vi om natten blev afleveret i lufthavnen af hotellets shuttlebus. Nu gik turen mod Danmark efter 16 fantastiske dage i Myanmar.

Hvordan vi planlagde vores rejse i Yangon

Vi bookede vores billige men gode lufthavnshotel via Agoda, og du kan se hotellet her.

Og du skal endelig ikke snyde dig selv for en tur til The Strand. Du kan fx spise på restauranten eller få en spabehandling, uden nødvendigvis at bo på hotellet.

Under hele vores ferie brugte vi Lonely Planets ”Myanmar”, som kan anbefales. Der findes ikke os bekendt gode guidebøger om Myanmar på dansk.

Hjemmefra havde vi bestilt turen til Bago af Richard, som I kan læse mere om under ”Myanmar – et mystisk og fantastisk land”. Du kan også læse vores indlæg om de andre områder vi har besøgt i Myanmar her.